De eerste generatie van Audi's succesvolle A3 bestond uitsluitend met drie portieren. Maar ditmaal heeft het merk met de ringen, het succes van de eerste generatie indachtig, meerdere varianten ontwikkeld. De vijfdeurs kwam snel met de klinkende naam Sportback. En nu komt er ook nog een dakloze variant van het Golf-derivaat. De Golf-zonder-dak heet inmiddels Eos en kreeg een vouwdak in metaal. De compacte dakloze Audi krijgt een conventioneel stoffen vouwdak. En dat mag al wat voorstellen, want het prijskaartje blijft steevast boven dat van de Eos uittorenen.
Het motorenpalet omvat twee benzinemotoren en Audi mikt ook nog twee dieselcentrales tussen de voorwielen. Allen worden ze door een turbo geblazen. In het geval van de benzines handelt het om 1.8 die 160pk opwekt en een 2.0, in essentie het blok van de Golf GTI, dat 200 paarden aan de teugels houdt. De instapdiesel is de inmiddels stokoude en voorbijgestreefde 1.9 TDI met 105pk met pompverstuivers, gevolgd door de 2.0 TDI die 136pk aan de teugels houdt. Zoals steeds lengt Audi bij de Belgische homologatie het fabrieksvermogen met 4 paardjes aan. Wie per sé 140pk wil, kan die voor dezelfde prijs krijgen en moet er het hogere taxatieniveau bijnemen. De overbrenging wordt verzekerd door een handgeschakelde zesbak, dan wel de S-Tronic-transmissie. Dat is een door Audi herdoopte DSG. Een gerobotiseerde bak met zes verhoudingen en dubbele koppeling. Alleen de 1.9 TDI moet het met een handbediende vijfbak stellen.
De variant met vijf versnellingen vormt de instapper. Die is leverbaar vanaf € 27.600. De 2.0 TDI is er vanaf € 29.000. De 1.8 benzine kost € 800 meer en de voorlopige topversie die wij hier aan de tand voelen kan u vnaaf € 31.700 op naam schrijven. De combinatie met de S-Tronic versnellingsbak dikt het prijslabel al tot € 35.640 aan. U kan standaard op een correcte uitrusting rekenen, niets meer. Dus als je het geheel gaat uitrusten met toeters en bellen, zoals het navigatiesysteem, lederen interieur, Xenon koplampen, volautomatische airco en volautomatische kap, dan krijg je algauw een prijskaartje dat boven dat van niet te onderschatten concurrenten, als de Saab 9-3, uittorent. De testwagen vertegenwoordigt een waarde van € 47.365.