Audi A3 Cabriolet 2.0 TFSI Exterieur

Audi A3 Cabriolet 2.0 TFSI
Bekijk 30 foto's
Door: BV 29-04-2008

Audi introduceert de Cabriolet relatief laat in de levenscyclus van de A3. Dat suggereert dat het model misschien wel twee cycli mee moet gaan en ook nog naast de opvolger moet kunnen staan. VW heeft dat principe enkele malen gehanteerd voor de Golf-zonder-dak. Audi had het smoel- en kofferwerk herdacht voor de Cabrio. Wijzigingen die we vanaf deze zomer overigens ook op de andere versies kunnen verwachten. Ingrijpende wijzigingen zijn er niet, maar de bumperschilden zijn wat dynamischer vormgegeven en als je met een loep over de grille gaat, vind je wellicht ook wat detailaanpassingen. De grootste wijzigingen is (zoals gebruikelijk bij cosmetisch werk) voor de lichtblokken. Die zijn getooid met blinkende accenten en omvatten voortaan ook LED-dagrijlichten. Achteraan ontdekt Audi de kracht van lichtlijnen, waardoor de verlichting van het achterlichtblok -dat zelf gebaseerd is op dat van de vijfdeurs en niets gemeen heeft met het fantasieloze blokje van de driedeurs- fijner werd uitgewerkt.

In de lengte en breedte is de A3 Cabriolet op hooguit enkele millimeters identiek aan een andere A3. 1,76m breed, 1,42m hoog en 4,24m lang. Audi is erin geslaagd de vorm van het dak zeer nauw te doen aansluiten bij dat van een conventionele coupé. Bovendien wordt het dak goed opgespannen, zijn de dakbogen weinig zichtbaar en blijft de opbolling onder snelheid beperkt. De achterruit is uiteraard uitgevoerd in glas en verwarmd. Als je niet dieper in de buidel tast, moet je het dak manueel vergrendelen of ontgrendelen en dat vinden we gezien de aanzienlijke basisprijs van het model niet acceptabel. De meerprijs voor een volautomatisch exemplaar, zoals we testten, is bovendien aanzienlijk; meer dan € 900. Dat werkt wel feilloos. Tot 30km/u kan je het dak met een simpele druk op de knop openen of sluiten en dat gaat bliksemsnel. Een afdekkap heeft de A3 niet. Het dak plooit in Z-vorm achter de ruimte voor de passagiers en het voorste deel neemt daar de rol van afdekking voor z'n rekening. Slim en goedkoop, al is het niet de klant die daar de vruchten van plukt. Dat de ruimte die het dak inneemt open is wanneer het de inzittenden voor de elementen schudt, stoort niet.

In open toestand sluit het dak perfect aan bij de gordellijn. Dat wordt mooi geaccentueerd door een chroombies die om het passagierscompartiment loopt. Maar -u raadt het al- daarvoor moet u bijbetalen. Audi opteerde er niet voor de rolbeugels te verzinken. Die staan daarom steeds bovenop het koetswerk, waar ze de eenvoud in onze ogen verstoren. Die keuze heeft wel als voordeel dat de achterbank nog steeds neerklapbaar is, voor een goede belaadbaarheid.

Geef commentaar
comments by Disqus