Eind vorig jaar reden we met de benzineversie van de Mazda 2. En nu voelen we de diesel aan de tand. Het model greep net naast de titel van "Auto van het Jaar". Spijtig, maar toch al een groot verschil met de eerste 2. Dat was immers een doorslag van de hoekige Demio. Het heeft zich eigenlijk nooit van de massa kunnen onderscheiden. De Japanners zijn ditmaal wél eigenzinnig geweest. Zo is deze generatie voor één keer niet groter en zwaarder dan z'n voorganger. Integendeel, hij is een tikkeltje kleiner en haast 100kg lichter. En die nieuwe filosofie mag ook blijken uit de vormgeving, die in niets nog herinnert aan z'n rationeel vormgegeven voorganger. De 1.3l benzine was een verademing (het verslag lees je uiteraard in onze test-rubriek), en nu gaan we na of dat ook voor de zelfontbrander geldt.
Een 1.3l met 75pk, een pittiger variant van hetzelfde blok (met 86pk) en een 103pk krachtige 1.5 -allen benzines- stonden al in de catalogus. En nu komt daar dus een 68pk sterke 1.4 CDVI bij. Die is verkrijgbaar in drie uitrustingsversies. In opgaande lijn zijn dat de Challenge, Active en Sport. De instap-diesel staat voor € 13.290 in de catalogus; € 1.300 meer dan de instapper op benzine. Maar dat bedrag hoef je als particulier niet te betalen. De overheid doet u omwille van de beperkte CO2-uitstoot van de diesel immers 3% cadeau. Je hebt hem dus al voor € 12.891. De Active staat in de catalogus voor € 15.590 en de CDVi Sport moet al het flinke bedrag van € 16.290 (zonder korting) opbrengen. Bovendien is hij van de drie nog beschikbare opties voorzien (metaalkleur, stabiliteitscontrole en een sportpakket). Zonder korting tikt dit autootje dus af op € 17.000. Gekker moet het echt niet worden...