Mazda roeit met de kleine 2 eigenlijk stroomopwaarts. Dat betekent dat deze nieuwe generatie in vergelijking met z'n voorganger een tikkeltje kleiner wordt. Het merk leverde ook inspanningen om het gewicht te beperken, zonder de uitrusting of de veiligheid te compromitteren. Met succes, want het kleintje schudde liefst 100kg af. En dat is een zegen. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat deze vijfdeurs zwierig over een bochtig parcours te sturen is. En dat Mazda zich daar bewust van is, mag blijken uit de assertieve pose die de vijfdeurs aanneemt. Nochtans mist de diesel met 68pk en 160Nm de kracht om de verwachtingen die de koets schept, in te lossen. Een sprinttijd van 15,5 tellen en 162km/u als top zijn niet meer dan gemiddeld. De 1.4l viercilinder blinkt wel uit in zuinigheid. De constructeur beweert dat je met 4,3 liter 100km ver komt.
Het interieur is voldoende ruim voor vier volwassenen, al zullen die op de achterbank na enige tijd wel aan het mopperen slaan. De rijhouding is correct en het team dat instond voor de ergonomie laveerde zorgvuldig om de gebruikelijke valkuilen heen. Een referentie inzake materiaalkeuze is de 2 niet, toch is vooruitgang geboekt. En het instrumentarium is overzichtelijk en compact. In het interieur zijn alleen de onhandig geconcipieerde bergvakken een bron van ergernis. De diesel staat vanaf € 13.290 in de catalogus, maar de testversie tikte pas af op € 17.000 en meer mag dat toch echt niet zijn. De overheid doet je omwille van de beperkte CO2-uitstoot wel 3% van het aankoopbedrag cadeau.