Jaguar is sinds enkele weken officieel in handen van het Indische Tata. Misschien gaat er nu wat druk van de ketel. Onder de heerschappij van Ford heeft het merk z'n draai (en jaarresultaten met zwarte cijfers) niet gevonden. Het heeft er wel bijzonder hard naar gezocht, met de kleine X-Type, de behoudsgezinde XJ en de XK die onmiskenbaar Aston Martin in het vizier nam. Nu lijkt het merk definitief voor vernieuwing te kiezen. Deze XF verhult z'n uit de kluiten gewassen afmetingen (ruim 4,9m lang) immers met dynamische lijnen en het profiel van een coupé. Enkel de juwelen, zoals de nieuw gestyleerde grille, verwijzen nog naar het verleden. De koets kan ons echter niet helemaal overtuigen. Over het interieur zijn we wel in de wolken. Dat paart traditioneel vakmanschap en kwalitatieve materialen (de boordplank is op deze versie zelfs geheel in leder gehuld) met een moderne vormgeving. Het komt futuristisch over, maar er werden geen ergonomische valkuilen gecreëerd. De draaiknop voor de automaat werkt intuïtief en de gebruikelijke wildgroei van knoppen en functies wordt door een aanraakgevoelige display vermeden. Omdat de middentunnel en de gordellijn hoog komen, voel je je zelfs goed ingekapseld. Haast als in een sportwagen, en dat was ook Jaguar's bedoeling. Het plaatsaanbod is overigens vooral achteraan ruimer dan je zou denken. De koffer is ruim (490l) maar door de schuine achterruit is de doorlaadopening smaller dan bij menig concurrent.
De 2.7l diesel is nog steeds een bijzonder fijne machine, die zich in onze test bijzonder homogeen toonde. Niet bliksemsnel, maar wel mooi gebalanceerd. De cijfers zijn overigens vergelijkbaar met die van de 3.0l V6 benzine, die exact even veel kost (vanaf € 49.300) maar veel vaker de keel schraapt. Het weggedrag is voorspelbaar en quasi foutloos. Beter, maar een pak minder fun dan bij z'n voorganger, terwijl die toch minder dat imago opzocht. De veiligheidsuitrusting is correct. Alleen in de optielijst staan wat minder hoogtechnologische veiligheidsgadgets. Op dat vlakken scoren de gedoodverfde concurrenten Mercedes E-Klasse en BMW 5-Reeks beter. Op elk ander gebied heeft Jaguar een product in elkaar gebokst dat het ze knap lastig kan maken. Nu nog de koper daarvan overtuigen...