Hij was er nooit eerder, de break van de Clio. Bij deze derde generatie komt het er wel van. Dat de constructeurs zich op almaar kleinere niches toeleggen om de tanende verkoop van de klassieke koetswerkvormen te compenseren is er niet vreemd aan. Dat de derde Clio-generatie alweer gegroeid is, ook niet. Daardoor komen de afmetingen van de break in de buurt van die van eerste Mégane met functionele aspiraties. Het segment waarin de Clio III Grandtour aantreedt is dun bevolkt, maar niet onsuccesvol. Er zijn in wezen slechts twee concurrenten; de Fabia Combi en de Peugeot 207 SW. En van beide modellen gingen in het verleden al ruim 400.000 stuks over de toonbank. Een succes dat Renault niet ontgaan is.
De Grandtour deelt z'n bodemplaat met de berline, waar hij ook de motoren van overneemt. Concreet gaat het over vier benzinemotoren (een 1.2 met 75 en 80pk, een geblazen versie met 100pk en een 1.6 met 110pk) en drie diesels die allen een inhoud van 1,5l hebben en respectievelijk 70, 85 of 105pk sterk zijn. Het gamma omvat drie uitrustingsniveaus; Authentique, Expression en Pack GT. De prijsvork begint bij een competitieve € 13.300 voor de 1.2 Authentique en loopt tot € 19.550 voor de 105pk sterke dieselversie als Pack GT die we hier aan de tand voelen. Met € 310 voor de metaalkleur blijft hij net onder de € 20.000-drempel. Dient gezegd dat de Clio Grandtour voor die prijs -gelukkig- bijzonder goed is uitgerust. De airco, lichtmetalen valgen, gesatineerd chromen dakrails, adaptieve bochtenverlichting, elektrisch bediende voorruiten en spiegels zijn het vermelden waard.