Subaru Legacy Boxer Diesel (1ste test)

Subaru Legacy Boxer Diesel (1ste test)
Bekijk 4 foto's
Door: BV 08-03-2008

Subaru heeft het altijd zonder dieselmodellen moeten stellen. Er zijn landen waarin de uitstekende atmosferische en geblazen boxermotoren van het merk goed gesmaakt worden, maar onder meer in onze dieselminnende natie is het een onoverkomelijke handicap. Meer dan 90% van de gezins- en bedrijfswagens in het segment van Subaru's berlines wordt bij ons met een zelfontbrander geleverd. In principe had het merk al lang een dieselcentrale van een concurrent kunnen aankopen en inlepelen. Dat zou dan ten koste gegaan zijn van de architectuur met een laag zwaartepunt en geheel symmetrische vierwielaandrijving die aan de wieg staat van de superieure rijeigenschappen die de modellen van het Japanse merk etaleert. Nu (première op dit eigenste ogenblik op het Salon van Genève) is er toch een diesel. Een door Subaru ontwikkeld exemplaar met tegenover elkaar liggende cilinders. Een boxer dus - de enige ter wereld. En de idee is lang niet zo idioot gezien boxermotoren zich laten kenmerken door hun robuuste en trillingsvrije karakter en gunstig koppelverloop.

De eerste boxer-diesel heeft een inhoud van 2 liter en puurt uit z'n vier cilinders 150pk (bij een wat lager dan gemiddelde 3.600omw/min) en 350Nm. Vrij normale waarden; die evenwel weinig zeggen over de manier waarop ze vrijkomen. En deze eerste kennismaking was op dat vlak overtuigend. Op een lichte trilling in de versnellingspook na, en enkel merkbaar bij zeer lage toeren, speelt de common-rail-centrale helemaal niets naar de inzittenden door. De motor is bijzonder gewillig, vooral in de toerentalgebieden waarin modernde dieselmotoren het laten afweten. Bij minder dan 1.800t/min en boven 3.200t/min. We hadden graag een vijf- in plaats van een zesbak gezien, maar Subaru heeft een punt wanneer het argumenteert dat de Legacy en Outback zich ook zonder extra verhouding uitstekend laten rijden. Het valt op dat het model met het grootste gemak hoge kruissnelheden aankan. Het comfort van de Legacy is vrij van kritiek. Uiterlijk valt de diesel -behalve aan het kenteken op de kofferklep- te onderscheiden aan de luchthapper op de motorkap. Het is immers een turbo en die moet gekoeld worden.

De Legacy diesel is er vanaf € 27.990, terwijl de break van hetzelfde model exact € 1.000 duurder is. De hoog op poten staande Outback wisselt in z'n dieseluitvoering van eigenaar vanaf € 31.890. Dit is overigens nog maar het begin van Subaru's dieselverhaal. Het aggregaat komt ook in de neus van de Impreza. Bovendien is deze diesel gebaseerd op een zescilinder benzineblok. Het zou dus een koud kunstje zijn om een drieliter dieseleenheid op de markt te keilen. Daarover wordt al duchtig gespeculeerd. Kwatongen beweren zelfs dat we die zespitter - als de Amerikaan zich openstelt voor dieselmotoren - binnenkort misschien wel terugvinden in de eerste dieselaangedreven Porsche. Bij Subaru zou men daar alvast niet rauwig om zijn.


Geef commentaar
comments by Disqus