SCORE Mazda 6 Hatchback, Wagon en diesel
-
Interieur80%
-
Exterieur81%
-
Veiligheid78%
-
Rijgedrag82%
Correct geprijsd
Lichter dan z'n voorganger
Klank dieselmotor bij vollast
Stroeve manuele schakeldoos
Meer Mazda testsMeer?
Mazda 5 Facelift
Mazda 5 Facelift
Mazda 2 1.3 86pk
Mazda 2 1.3 86pk
Tijdens het salon van Frankfurt trok de Mazda 6 als 4-deurs sedan al onze aandacht met zijn moderne, geslaagde vormgeving. Nu vult Mazda het gamma verder aan met een 5-deurs ‘hatchback' en een Wagon (break), terwijl onder de motorkap de voor ons land onontbeerlijke dieselmotor verschijnt.
Zoals we dat de laatste tijd wel vaker te horen krijgen vanuit Aziatische hoek, legt ook Mazda het accent op het feit dat de 6 een Europese ontwikkeling is. De Mazda 6 blijkt bovendien het best te verkopen in Europa, met Duitsland op kop, gevolgd door Groot-Brittannië. Toch wil men niet kost wat kost het Japanse origine verloochenen: "Het uitzicht moest het Japanse DNA van het merk uitstralen" verwoorde James M. Muir, president & CEO Mazda Motor Europe het in marketingtaal. De Mazda 6 is opgebouwd op een volledig nieuwe architectuur, die anders dan wel eens wordt gedacht, 100% verschilt van de Ford Mondeo. "Dit onderstel wordt enkel voor de Mazda 6 toegepast en met niemand anders gedeeld" benadrukte James M. Muir. Opvallend zijn de prima Cx-waarde - 0,28 - als gevolg van allerhande maatregelen aan het koetswerk, maar meer nog aan de bodemplaat. Het gewicht daalde met 50 kg t.o.v. de voorganger, terwijl het zonder extra inspanningen 90 kg zwaarder was uitgevallen. De Mazda 6 werd niet alleen groter en lichter, zijn stijfheid nam ook aanzienlijk toe. Alle 3 koetswerkvarianten kunnen besteld worden als ‘Sport SAP', wat staat voor de meest volledige uitrusting, aangevuld met een sportieve styling kit. Zo springen de mistlichten uit en krijgen ze een chroomkader mee; zijn er zijschorten en meer van dat soort opsmuk.
De Wagon oogt zoals we dat vandaag willen - als een elegant en sportief vrijetijdsvoertuig en dus allerminst als werkpaard. Toch is deze functionaliteit wel degelijk aanwezig. De minimale laadruimte bedaagt 519 l en kan via de asymmetrisch deelbare achterbank aanzwellen tot 1751 l. De maximale laadlengte bedraagt 1926 mm. Het neerklappen van de achterbankrugleuning gebeurt met een paar in de flanken van de kofferruimte geïntegreerde hendels. Toch moet de hatchback weinig onderdoen voor de laadcapaciteiten van de Wagon: 510/1702 l min/max. Onder de koffervloer zit een verborgen berging en een deel van de vloer laat zich rechtop vergrendelen als compartimentering van het volume. Een reservewiel is er niet - men moet zich behelpen met een bandenreparatiekit. Een kuip voor een reservewiel is er wel, al lijkt ons dat de subwoofer van de geluidsinstallatie bij het hoogste uitrustingsniveau daar een einde aan stelt.
Het interieur is zeer verzorgd en aangenaam afgewerkt Er zijn geen misplaatste effecten en alles is esthetisch verantwoord op elkaar afgestemd. De zetels zitten echt prima en niets herinnert aan de voor ons Europeanen te kleine exemplaren die vroegere Japanse wagens typeerden. Bij het hoogste afwerkingsniveau zijn de zetels vooraan elektrisch instelbaar, verwarmbaar en is het ganse meubilair met leder bekleed. De bedieningselementen zijn robuust en logisch aangebracht. Op het stuurwiel vinden we toetsen voor audio en navigatie. De instrumentenverlichting in blauw en rood, die ook overdag is ingeschakeld, is allicht niet ieders smaak, doch kitscherig is ze zeker niet.
Niet zonder trots stelde Mazda zijn 2.0 CDVi dieselmotor voor. "Het is een 100% eigen ontwikkeling, waar noch Ford, noch Peugeot wat mee te maken heeft". Ook de productie is volledig bij Mazda in Japan ondergebracht. Het betreft een 2.0 met 16 kleppen, common rail inspuittechniek, turbo en partikelfilter, die een erg klassieke 140 pk ontwikkelt, doch bij een zeer laag toerental van slechts 3500 tr/min. Een tot een fiscaal vriendelijker 136 pk teruggeschroefde versie staat niet op het programma. Het max. koppel is met 330Nm ook in de lijn van wat we gewend zijn. Het is beschikbaar bij 2000 tr/min. Het gemiddelde verbruik wordt met een zuinige 5,6 l/100 km gespecificeerd, terwijl de 147 g/km CO2-uitstoot ook niet onaardig scoort. Met een tankinhoud van 64 l moet men in de praktijk +/- 1000 km ver geraken. De onderhoudintervallen liggen opmerkelijk kort - alle 20,000 km of 12 maanden - wat afwijkt van wat we vandaag gewend zijn. Mazda koppelt de dieselmotor aan een manuele 6-bak. Van een automaat is geen sprake. Deze is er enkel voor de 2.0 benzinemotor (147 pk).
Op de weg toont de Mazda diesel zich bijzonder geslaagd. Hij is levenslustig en monter, klimt vlot van onder de 2000 tr/min omhoog - de ondergrens om de wagen op gang te trekken ligt rond de 1600 à 1700 tr/min - en is prima opgewassen tegen de belasting van de nieuwste koetswerkvarianten. Het enige wat we hem kunnen verwijten is een rauw geluid als hij het beste van zichzelf moet geven. De manuele bak schakelt wat stroef en dat is jammer wanneer men het temperament van deze krachtbron voluit wil benutten op een grillig kronkelend en bergachtig parcours, zoals wij tot onze grote vreugde voor de wielen kregen. We kregen de kans om zowel de 5-deurs hatchback als de Wagon met dieselmotor aan de tand te voelen. Beide wagens verbazen met hun hartverwarmende wegligging. Ze laten zich uiterst precies sturen, ‘smeken' om een bochtig en uitdagend parcours. Mazda bewijst hier dat een elektrische stuurbekrachtiging perfect in staat is om sportief rijplezier te ondersteunen. De banden werken perfect mee met de voortrein en laten zich niet horen, zelfs wanneer ze zwaar aangesproken worden. De afstelling van ABS en ESP geven ook al aanleiding tot jubelen - ze grijpen nooit voorbarig in en hun tussenkomst is zeer geleidelijk en aangepast aan een sportieve rijstijl. Zowel de hatchback als de Wagon kan men echt sportieve ambities toedichten - een feest op de weg! Het zitcomfort en het uitblijven van storende interieurgeluiden vervolledigen deze aangename verrassing.
De prijzen gooien evenmin roet in het eten: vanaf 24.390 euro voor de hatchback 2.0CDVi in ‘Challenger'-basisuitvoering, tot 32.890 euro voor de alles omvattende ‘Sport SAP'. De optielijst vermeldt dan nog enkel de onvermijdelijke metaalkleur à 450 euro en de ‘Techno kit' à 600 euro die een diefstalalarm en ‘smart card' voor het starten zonder contactsleutel omvat. De Wagon kost 600 euro meer dan de hatchback; de 4-deurs sedan is 400 euro voordeliger. Mazda levert hier een zeer mooi staaltje van zijn technisch kunnen. Bovendien hebben ze niet de pretentie zichzelf in de ‘premium klasse' te verheffen, maar laten ze dat over aan hun product, dat daar ook nog eens op overtuigende wijze in slaagt.