Renault heeft met de lancering van de vorige generatie Laguna voor een stunt gezorgd. De auto scoorde zo goed in de EuroNCAP crashtests dat de organisatie zich verplicht voelde het maximum aantal sterren op te trekken van vier naar vijf. Het spreekt voor zich dat ook de nieuwe generatie als zeer veilig bestempeld kan worden. De grootste vooruitgang wordt geboekt inzake voetgangerveiligheid. Dat stond zeven jaar geleden nog niet op de prioriteitenlijst. Nu heeft de Laguna echter een nog grotere afgeronde neus waaronder heel wat lucht zit. Die zeul je natuurlijk overal mee, maar het is een beetje minder pijnlijk voor voetgangers die ermee in contact komen.
De veiligheidsvoorzieningen voor de inzittenden omvatten steeds zes airbags. Dat is het gebruikelijke staal van twee frontale-, even veel laterale- en ook nog eens twee gordijnairbags. De optielijst omvat nog zijdelingse plofkussens voor de achterbank, waardoor het theoretische maximum op 8 uitkomt.
De rijhulpsystemen ontbreken ook niet op de lijst met immer aanwezige voorzieningen. Het gaat om ABS met remkrachtverdeler en dynamische stabiliteitsregeling met onderstuurcontrole. Twee systemen die van het niet paniekerige type zijn. Het remhulpsysteem heeft voortaan een functie die al remkracht opbouwt zodra u met de voet abrupt het gaspedaal lost. Bij een noodstop worden zo kostbare centimeters gewonnen.