Renault tapt met deze nieuwe Laguna-generatie uit een ander vaatje dan bij z'n voorganger het geval was. Sterker nog, de constructeur vergeet de tweede generatie liefst zo snel mogelijk. Die wordt immers overschaduwd door betrouwbaarheidsproblemen. Nu hebben de Fransen hun huiswerk beter gemaakt. Dat zeggen ze. En om hun claim kracht bij te zetten hebben ze de garantieperiode uitgebreid tot 150.000km of drie jaar. Het motorenpalet is breder geworden. De meest interessante toevoeging is de 1.5dCi die we hier op de pijnbank zetten. Goed voor 110pk en 240Nm. De motor levert acceptabele prestaties (een top van 187km/u en een sprinttijd van 12,8 tellen), maar schotel hem geen uitdaging voor (belading, hellingen of -nog erger- een combinatie van beiden) want dan valt hij door de mand. En het verbruiksgemiddelde van 5,0l/100km is volstrekt utopisch.
De onderstelafstelling is Duits geïnspireerd. Dat wil zeggen dat de Grandtour strakker op de weg ligt. Maar de filtering lijdt eronder. Ook in het interieur, dat bijzonder ruim en gerieflijk is, vallen Germaanse invloeden te ontwaren. Soberheid primeert en de creativiteit is ver te zoeken. Alles klopt, behalve de bediening van de airco. Die hebben we al beter geweten. De Laguna is nog 9cm langer dan voorheen. Voor de koffer betekent dat een laadvolume van minstens 508l. De veilighuidsuitrusting tot slot, is voorbeeldig.