SCORE Suzuki Splash 1.2 en 1.3 DDiS
-
Interieur74%
-
Exterieur80%
-
Veiligheid72%
-
Rijgedrag78%
Vlotte motoren
Uitstekende waarborg
Weinig moduleerbaar interieur
Diesel niet met basisuitrusting
Meer Suzuki testsMeer?
Suzuki Wagon R en Ignis diesel
Suzuki Wagon R en Ignis diesel
Suzuki Vitara XL-7
Suzuki Vitara XL-7
Anderhalf jaar doet Suzuki het al zonder instapper. Toen ging de Wagon R+ immers met pensioen. Nu hebben de Japanners een opvolger voor het gewielde doosje. Niets Wagon meer, daarmee wordt gebroken. De nieuweling kreeg immers een jonger en dynamischer lijnenspel mee. Wat anders had u gedacht. En als u iets heeft tegen het merklogo van de Japanse autobouwer, dan kan u het model ook bij Opel vinden. Daar heet hij nog gewoon Agila. Wat Suzuki's nieuwste met z'n voorganger gemeen heeft is z'n monovolumestructuur. Het lijnenspel camoufleert eerder handig dat de Splash relatief smal en hoog is. Z'n breedte is 1,68m, z'n hoogte 1,59m en het model is 3,71m lang. Suzuki heeft de mond vol van het Europese design van de stadsrakker. Hij is nochtans getekend door een Japanse hoofd-designer, ontwikkeld door uitsluitend Japanse ingenieurs en is ook in Japan te koop. Niet dat dat wat afdoet aan de eigentijdse uitstraling van het model natuurlijk.
Suzuki bouwt de Splash met drie motoren; een 1.0l en 1.2 benzine en een 1.3l diesel. De eerste heeft drie cilinders terwijl dat er vier zijn voor de overige motoren. Die éénliter komt ook niet naar België omdat het prijsverschil met de soepelere viercilinder verwaarloosbaar zou zijn. De motoren die wel komen, hebben we voor u aan de tand gevoeld. De 1.2l levert 86pk en 114Nm trekkracht, terwijl de diesel van Fiat-origine goed is voor 75pk en 190Nm koppel. De 1.2 is op papier een stuk sneller dan de diesel. Z'n sprinttijd bedraagt 12,3 tellen met een top van 175km/u tegen 13,9 seconden en 165km voor de zelfontbrander. Die twaalfhonderd toont zich in de praktijk ook een heel eerlijke, werkwillige motor die graag in de toeren klimt, maar ook onderaan z'n regiment soepel blijft. De dieselversie klimt vanzelfsprekend minder graag met de naald van de toerenteller omhoog, maar is uitgesproken soepel en vergevingsgezind. In die mate zelfs dat de Splash altijd levendiger aanvoelt dan hij eigenlijk is. Het weggedrag is gezond, met een lichte neiging tot onderstuur en een haast onverzettelijke achtertrein. Dat laatste geldt helaas ook als het op veergedrag aankomt. De afstelling is droog en dat zullen inzittenden op de achterbank geweten hebben. Beide motorversies komen met een vijfbak die soepel en nauwkeurig schakelt. Een viertrapsautomaat is leverbaar voor de 1.2 maar die hebben we niet kunnen testen. De stuurinrichting is steeds bekrachtigd. Daarbij valt op dat Suzuki voor een zeer natuurlijke en lineaire bekrachtiging heeft opgebouwd. Aangenaam, met een afgelijnde rechtuitstand en zonder iemand voor verrassingen te stellen. Remmen doet de Splash middels geventileerde schijven vooraan en trommeltjes op de achtertrein. En ondanks dat laatste kunnen we het pedaalgevoel met een ‘voldoende' afvinken. Suzuki geeft voor de benzine een verbruiksgemiddelde van 5,5l (133gr/CO2) en voor de diesel 4,5l (120gr/CO2) op.
Suzuki kiest voor moderne trekken in het interieur. Dat wil zeggen dat de pook naar een ergonomisch verantwoorde plaats op de middentunnel verhuisde en dat we uitkijken op een instrumentarium waarbij alles rond één ronde klok geschikt is. De toerenteller prijkt in een kokertje bovenop het dashboard. Het geluid van de richtingaanwijzer is zowat de enige misser. Voor de inzittenden is de leefruimte riant (vooraan) tot voldoende ruim (achteraan). De breedte van de achterbank hypothekeert de mogelijkheid om er drie volwassenen te huisvesten, maar in de hoogte is er (nutteloze) ruimte op overschot. Eerder verassend is dat Suzuki kiest voor een zeer conventionele achterbankconfiguratie. De koffer is met 178l aan de kleine kant, en die kan je enkel uitbreiden door de bank plat te leggen. Verschuifbare achterste zitplaatsen hadden een meerwaarde voor het concept betekend.
De Splash wordt sinds het Autosalon verkocht, maar de importeur geeft nu al toe dat hij pas vanaf september vlot leverbaar zal zijn. De vanaf-prijs voor de benzine bedraagt € 10.799. De diesel is er pas vanaf € 14.599. Een groot verschil dat deels te wijten is aan de betere uitrusting. De basisniveaus zijn niet in diesel-livrei leverbaar. Uw Splash spekken met ESP is nooit mogelijk, maar vijf jaar of 150.000km waarborg is steeds inbegrepen.