Mercedes' C-Klasse stelde niet teleur toen hij door de heren van de EuroNCAP tegen allerlei obstakels werd gekwakt. Zeer grote delen van z'n structuur zijn immers in hoogwaardig staal opgetrokken. Behalve een meer rigide veiligheidsstructuur levert dat ook een beperkte -verwaarloosbaar eigenlijk- gewichtsverhoging van het model ten opzichte van de uittredende generatie op. De vorige generatie C-Klasse had al in 2002 vijf sterren behaald. En dat is er nu vanzelfsprekend niet minder op geworden. Het verschil met de generatie daarvoor, die in 1997 getest werd, is overigens wel frappant. Die haalde slechts 2 sterren.
Om bij een aanrijding inzittenden te beschermen zijn er uiteraard driepuntsgordels en hoofdsteunen op alle zitplaatsen. Vooraan zijn de gordels voorzien van geavanceerde spanners en spankrachtbegrenzers en zijn de hoofdsteunen van het actieve type. Achteraan noteren we dan weer dat er steeds ISOFIX bevestigingspunten voor kinderzitjes aanwezig zijn. De collectie plofkussens is er een om U tegen te zeggen, want ze omvat 7 exemplaren. Het oneven aantal is te danken aan de knie-airbag voor de bestuurder. Alleen laterale plofkussens achteraan zijn er niet bij.
Toch doet Mercedes er in de eerste plaats alles aan om het niet zover te laten komen. Een geavanceerd ABS-systeem met noodremhulp, remkrachtverdeler maar ook adaptieve remlichten (die bij een noodstop fel gaan knipperen) worden daartoe ingezet. Stabiliteitscontrole is eveneens standaard en omdat die niet volledig uitschakelbaar is (er is wel een meer tolerante instelling) levert die -uit principe- het enige minpunt op.