Mercedes hield de nieuwe C netjes binnen z'n segment. Het model kent niet de buitensporige groei die sommige van z'n rivalen kennen. En als u het ons vraagt is dat een goede zaak. Wie groter wil, wijkt toch gewoon uit naar een E-Klasse, niet? Dat wil niet zeggen dat de afmetingen identiek gebleven zijn. Zo komt er in de breedte toch nog 4cm bij. Deze Break heeft nagenoeg dezelfde afmetingen als de berline. Hij is net geen 4,6m lang, amper anderhalve centimeter meer dan de vierdeurs. Die heeft achteraan al een grote overhang.
Mercedes had genoeg van de dubbele ovalen lichtblokken van het vorige model. Deze telg heeft weer meer conventioneel vormgegeven ogen. Maar het model bestaat wel in verschillende smaken. De neus en de aankleding zijn afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau. De versies Classic, Elegance en Avantgarde moeten elk een verschillende klantengroep aanspreken. De uitwerking gaat van eerder oubollig, over klassieke elegantie tot het uitrustingsniveau van onze testwagen dat (ook zonder AMG-pakket) sportiviteit uitstraalt.
Zoals gezegd, Mercedes kiest hier voor een meer verticale kofferklep. De reden is nogal eenvoudig: belaadbaarheid. Door de achterruit minder schuin te plaatsen gaat het koffervolume erop vooruit. De Break wordt er functioneler door (probeer in de vorige maar eens een wasmachine te laden). Maar een doosvorm is niet zo aantrekkelijk. Daarom dat de achterste zijruitjes nog steeds in een boog naar de oplopende gordellijn duiken. Dat camoufleert.