Skoda Fabia Combi 1.4 TDI Conclusie

Skoda Fabia Combi 1.4 TDI
Bekijk 9 foto's
Door: BV 29-01-2008

Skoda heeft niet alleen aan de Fabia, maar ook aan diens Combi heel wat te danken. De helft van de klanten van de vorige generatie koos voor de break. Logisch dus dat Skoda zich rept om van deze generatie een functionele variant op de markt te brengen. De new Fabia is niet eens een jaar leverbaar. Het koffervolume, dat minimaal 480l bedraagt, is dé (voor de hand liggende) troefkaart van de compacte break. Maar de Fabia pakt ook uit met een ruim interieur en een degelijke assemblage, ook al wordt je er niet meteen vrolijk van. De uitrusting in het algemeen en veiligheidsuitrusting in het biezonder kent enkele kleine hiaten. Zo hoort een derde hoofdsteun achteraan standaard te zijn.

De Fabia Combi staat vanaf € 11.445 in de prijslijsten (1.2 met 60pk), een 1.4 TDI (70pk) kost minimaal € 13.490 en ons testexemplaar met 80pk tikt, inclusief opties, af op iets meer dan € 19.000. En erg veel comfort krijg je er niet voor in de plaats. De driecilinder TDI is bovendien hopeloos verouderd. Hij trilt en ronkt dat het een lieve lust is, en presaties krijg je daar (met een sprinttijd van 13,7 tellen) niet voor in de plaats. Tijdens de test was hij niet eens erg zuinig (minimaal 6,3l/100km). De Fabia biedt dus in de eerste plaats degelijk, no-nonense, vervoer van A naar B. Hij bespeelt de ratio, niet de emotie. Voor rijplezier gaat u beter elders shoppen.

Geef commentaar
comments by Disqus