BMW heeft het zoals gezegd over z'n hart gekregen de zes-in-lijn motor overboord te gooien. Voortaan wordt de strafste 3 aangedreven door een V8. Die heeft een inhoud van 4l en levert 420pk. En dankzij bijzonder virtuoze kleppentechniek, geleend uit BMW's F1-avontuur, klimt die bijzonder gretig de toeren in. De ganse paardenstal wordt bij 8.300t/min ingeschakeld en nog eens 100 omwentelingen hoger komt de toerentalbegrenzer met zachte hand, elastisch als het ware, tussen. De maximale trekkracht bedraagt 400Nm. BMW's keuze voor een atmosferische in plaats van een geblazen krachtcentrale verdient alle lof. Ondanks geavanceerde turbo- en compressortechnologie, hangt er niets zo hevig aan het gas dan een natuurlijk ademend blok. De prestaties zijn indrukwekkend; als je de handgeroerde zesbak snoeihard door de eerste versnellingen knalt, rij je na amper 4,8 tellen 100km/u snel. Hou de M3 in de toeren en je katapulteert je met een rauwe achtcilinderklank in geen tijd naar de snelheidsbegrenzer op 250km/u (270 op de teller).
Adaptieve dempersturing en de M-drive (beiden opties) zijn aanraders. In de comfortabelste stand rijdt deze sprinter immers opvallend ‘gewoon'. Verder kan je de bekrachtiging, demping, en sturing naar je wensen en kunnen instellen. En je voorkeuren met de iDrive onder de M-knop op het stuurwiel programmeren, dan ben je altijd slechts een vingerknip van avontuur verwijderd. En dat avontuur mag je -gelukkig- letterlijk nemen. Akkoord, de M3 heeft niet de bergen grip die pakweg de RS4 met z'n vierwielaandrijving heeft. Maar BMW's snelste 3 mist ook de hatelijke neiging tot onderstuur. Dat steekt haast nooit de kop op. En de uitwaaierende achterkant laat zich verslavend eenvoudig corrigeren. Combineer dat met een remsysteem dat, ook al is het niet het beste uit z'n segment, bijzonder uithoudend en vooral communicatief is en je hebt een machine waarmee je zoveel pret kan hebben dat je luidop zit te lachen. Vonden we de vorige M3 een beetje teleurstellend, dan zijn we dat bij deze vergeten. Rij in alle comfort naar het circuit en ga daar wat rubber verkwisten.
Over verkwisten gesproken... een echte zuinige jongen is dit natuurlijk niet. Maar met een testverbruik van een liter of 16 zijn we eigenlijk zeer tevreden. In normale omstandigheden krijg je wellicht zelfs 11l op de teller, wat BMW's reputatie als motorenbouwer eigenlijk bevestigt. Overigens heeft de M net als de andere 3's Efficient Dynamics-technologie aan boord. Daarbij hoort onder meer recuperatie van vertragingsenergie.