BMW, dat met z'n M-versies aan de wieg van het segment stond, voelt de hete adem van de concurrentie in z'n nek. Mercedes' nieuwe C63 AMG steekt deze nieuwste M3 al naar de kroon en ook de RS5 / RS4 van Audi, nu nog exact even krachtig, zullen bij de volgende generatiewissel nog een tandje bijsteken. Maar dat wil niet zeggen dat de M3 niets te bieden heeft. Vooral dankzij (optionele) instelbare dempers en andere elektronische mappings (zoals de reactie op het gaspedaal) krijgt deze coupé schizofrene karaktertrekken die verassend goed van pas komen. Zo kan je probleemloos afstanden rijden in alle comfort en als je op circuit aankomt je M3 met één druk op de knop omtoveren tot een scheurijzer dat je hevig staartzwierend, want onderstuur is hem vreemd, door de bochten werkt. De prestaties mogen er zijn. Vooral z'n sprinttijd van 4,8 tellen spreekt tot de verbeelding. Het prestatiepotentieel aanspreken zorgt uiteraard voor een gepeperde brandstofrekening. Met een (veeleisend) testgemiddelde van een kleine 16l zijn we evenwel tevreden. Het kan zeker met enkele liters minder.
De koets krijgt brede heupen en een dikke bult op de neus. Liefst 80% van de panelen zijn nieuw en het dient gezegd dat niet alles even discreet oogt. In het interieur werd minder grondig te werk gegaan. De rijhouding is nog steeds uit de kunst, het zitmeubilair is uitstekend en in de koffer schik je nog steeds 440l bagage. Alleen de velg van het sportstuur (één van de weinige echte M-accenten) is nu toch echt een maat te dik. De M3 is leverbaar vanaf € 69.990. Laat één oog op je budget rusten als je in de optielijst duikt.