VW heeft zichzelf er eindelijk toe kunnen brengen de cilinderkoppen van z'n dieselmotor (het blok zelf is nog steeds hetzelfde) te hertekenen. Deze centrale gebruikt een gemeenschappelijke inspuitbuis. We hadden graag gemeld dat VW zich door het (veel te laat) overboord gooien van de popverstuiver-technologie meteen naar de top van het segment werkt, maar dat is niet zo. Daarvoor blijft er nog wat te veel van de rauwe stem van de diesel hangen. Dat gezegd zijnde; het blok -dat met 140pk en 320Nm exact hetzelfde presteert als z'n voorganger- is stukken beschaafder, romiger en trillingsarmer dan voorheen. Het karakter is nu tenminste van deze tijd. Wel opvallend: nu de diesel zijn manieren weet te houden, is een deel van het snelheidsgevoel verdwenen. Nochtans doet die het met een sprinttijd van 11 tellen niet zo slecht. Op de snelweg gaat het vlot tot 170km/u, terwijl de Tiguan z'n top nog eens 15km/u hoger haalt.
De aandrijflijn is afkomstig van de Golf. In dit geval standaard aangevuld met de 4Motion-technologie. Die stuurt vermogen naar de achterwielen indien nodig. De gangwissels werden alleen op een wat kortere eerste getrakteerd, voor als het lastig wordt. In die eerste heeft de koppeling overigens wat nukken. Voorts zijn zowel bak als koppeling makkelijk bedienbaar en bieden ze voldoende gevoel. Het remsysteem voldoet ruimschoots. Dat moet ook, want met een in de fabriek gemonteerde trekhaak (die netjes wegklapt wanneer u hem niet nodig hebt) verdraagt de Tiguan 2,5 ton aan de trekhaak. Dat is ongehoord veel. Geremd uiteraard, maar toch...
De ophanging houdt de koets strak in het gelid. En dat bekoop je natuurlijk met wat veercomfort. Vooral korte oneffenheden worden slecht afgevlakt. Het weggedrag is progressief onderstuurd. Op een droog wegdek heb je daarvan zelden last, maar in de regen ligt de grens zo laag dat het ESP soms in de weer is met richtingveranderingen, eerder dan stabilisering. Voorspelbaar, veilig, maar dat kan ook zonder dergelijke grote marge. En alweer... saai.
Voor wat opwinding kan je alvast met de Track & Field het terrein induiken. Om net wat meer slagkracht te hebben, geef je dat aan met een off-road toets op de middentunnel. Dan helpt de elektronica mee. Onder meer door een vrijhangend wiel af te remmen. Goed en efficient, maar ga nu niet denken dat je er de woestijn mee door raakt. Omdat het systeem werkt via de remschijven, houdt het het vroeg of laat voor bekeken. En zelfs op de Track & Field monteert VW zuivere wegbanden.
VW belooft voor de Tiguan een verbruiksgemiddelde van 7,2l/100km. Dat is toch te optimistisch. Tijdens onze testweek realiseerden we finaal 9,2l/100km.