Volkswagen Tiguan 2.0 TDI Inleiding

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI
Bekijk 12 foto's
Door: BV 10-01-2008

De hoogste tijd was het, dat VW zich eens ging moeien in het segment van de compacte SUV. Maar de Duitsers zijn er gerust is. Ze claimen met de Tiguan een volwassen product af te leveren. Het model heeft het potentieel om niet alleen in de stad tot z'n recht te komen, het biedt ook een echte meerwaarde. Wij gingen na of de nieuwste variatie op het Golf-thema z'n beloften nakomt. Dat hij doorgaat waar de Cross-versie het voor bekeken houdt. Want een stoer aangeklede Golf staat al in het aanbod.

We opteerden voor een testwagen met 140pk (of 136 zo u wil) sterke 2.0 TDI omdat die versie in ons land verreweg het meest over de toonbank zal gaan. Benzinerijders hebben de keuze uit een dappere 1.4 TSI met 150pk (door zowel een compressor als een turbo aangejaagd) en een 2.0 TSI met 170pk. Een 2.0 TSI met 200pk is in aantocht. Allen worden ze standaard aan een handbediende zesbak gekoppeld. De benzine heeft de laagste instapprijs en is leverbaar vanaf € 27.510. De diesel is er vanaf € 29.600.

VW biedt drie versies aan; Trend & Fun, Track & Field en Sport & Style. De middelste is het buitenbeentje omdat die over een bodembeschermplaat en aangepaste voorbumper beschikt om op het terrein beter uit de voeten te kunnen. Het is die versie die we aan de tand voelen. Daaraan hangt een vanaf-prijs van € 30.910, in ons geval aangedikt tot € 34.650 en dat is toch geen klein bier meer. De voornaamste boosdoener is het ruim € 2.000 dure navigatie en DVD-systeem dat gelukkig wel van uitstekende kwaliteit is. Wie voor die prijs overigens een complete uitrusting verwacht, wijkt beter uit naar één van de concurrenten. Leder en Xenon zijn nog niet inbegrepen, maar ook naar een snelheidsregelaar of licht- en regensensor hebben we vruchteloos gezocht. Die laatste twee hadden gezien het basisprijskaartje gerust standaard mogen zijn.

Geef commentaar
comments by Disqus