Het onderstel van de Jeep Patriot is het resultaat van een alliantie tussen Chrysler en Mitsubishi, uit de tijd dat Mercedes nog de lijm kon zijn tussen beiden. Het doet onder meer dienst voor de Mitsubishi Lancer, Mitsubishi Outlander (en de afgeleiden van PSA), Chrylser Sebring, Dodge Challenger, Dodge Caliber, Jeep Compass en deze Patriot. Het is daarbij goed om weten dat de voorbrug integraal deel uit maakt van het bodemstel, en dat daarop in alle gevallen een gezonde kreukelzone rust.
De actieve veiligheidsvoorzieningen van de Patriot omvatten vier airbags. Naast de inmiddels obligate frontale airbags zien we gordijnkussens over de ganse lengte van het voertuig. De veiligheidsgordels hebben uiteraard voorspanners, en zijn op elke zitplaats van het driepuntstype. Achteraan is er plaats voor drie kinderzitjes, maar de specificaties vermelden niet of de verankeringspunten van het ISOFIX-type zijn, wat toch aan te raden is.
Het remsysteem, overigens geen uitblinker in feedback maar wel voldoende uithoudend voor normaal gebruik, werd opgewaardeerd met ABS en remassistentie. Deze Limited uitvoering doet er nog stabiliteitscontrole en ERP (een elektronische koprolbeveiliging) bovenop.