Op het Autosalon van Brussel introduceert Jeep de tweelingbroer van de eerder op de markt gekegelde Compass op de Belgische markt. De Patriot is technisch nagenoeg identiek en speelt met z'n lengte van 4,41m en breedte van 1,75m ook in dezelfde categorie. Met meer uitgesproken (stylistische) Jeep-kenmerken meet de Patriot zich een avontuurlijk elan aan. En hij maakt die ook waar, want je kan met een vaste 50/50 koppelverdeling gerust een bosweg induiken. Voor het zwaardere werk haakt deze crossover vanzelfsprekend af. Op de weg kent hij een modern, voorspelbaar weggedrag, al laat de filtering van de ophanging soms te wensen over. De 2.0 CRDi dieselmotor, gekoppeld aan een handgeroerde zesbak, levert overtuigende prestaties. Z'n loopcultuur is echter al lang voorbijgestreefd.
Het interieur is ruim en gerieflijk. Helaas is het, naar aloude Amerikaanse gewoonte, ook opgetrokken uit materialen van een bedenkelijke kwaliteit. Hier doen Japanse en Europese concurrenten beter. De uitrusting van deze Limited-uitvoering is met onder meer leder en airco zeer correct. Z'n prijskaartje van € 26.800 is dat ook, gezien de geleverde toeters en bellen. Voor die prijs rijdt u echter ook met pakweg een vierwielaangedreven Hyundai Tucson, Toyota RAV-4, Skoda Octavia Scout, Suzuki Grand Vitara... Kiezen is niet eenvoudig.