Mini. Dat is zowat hét succesverhaal in de automobielsector van de jongste jaren. Toen BMW in 2002 het merk incarneerde, wou het van het kleine, sympathiek ogende autootje zo'n 100.000 stuks aan de man brengen. Het werden er ongeveer 200.000 per jaar. Cijfers die zowat elke marketingjongen uit de sector spontaan naar het slabbetje doen grijpen. Dat het Duitse moederhuis er alles aan zou doen om het succes te verankeren, lag voor de hand. Er werd in ijltempo een dakloze versie ontwikkeld. Die prijkt overigens nog steeds in de catalogus. En om helemaal niets aan het toeval over te laten, is er amper vijf jaar na z'n marktintroductie al een nieuwe generatie van de Mini. Die komt tegemoet aan de voornaamste verzuchtingen van de klanten van het eerste uur. Er is onder meer toch (een beetje) meer ruimte. En ditmaal heeft Mini bij de ontwikkeling van het nieuwe platform meteen met meerdere versies rekening gehouden. Op de bodemplaat met verlengde wielbasis pleurt Mini nu immers deze eigenzinnig break. In de glazen bol zien we uiteraard een nieuwe dakloze telg, maar er is ook sprake van een heuse SUV.
De break krijgt dezelfde motoren als de berline, met uitzondering van de 90pk sterke instapper. Die wordt niet weerhouden. Resten drie in samenwerking met PSA nieuw ontwikkelde zestienhonderds. De diesel, die we hier bij de hoorns nemen, heeft 110 paarden op stal. Z'n equivalent op benzine doet het met 120 stuks, maar geeft uiteraard wat trekkracht toe. Bovenaan het gamma prijkt de S, die hetzelfde benzineblok mét turbo onder de kap heeft en 170pk in de strijd gooit. De prijsvork gaat van € 20.950 (Cooper Clubman) tot € 26.050 (Cooper S Clubman). De Cooper D zit tussen de twee in met een vanaf-prijs van € 22.600. Over de uitrusting valt overigens niet te klagen, want die omvat standaard reeds een manuele airco en lichtmetalen velgen. Al mag je voor die instapprijs natuurlijk al wat veeleisender gaan zijn. De typische Mini-klant laat zich tot nogal wat opties overhalen. Personalisering heet dat. Leuk, maar hou wel het budget in de gaten. Met onder meer leder, groter lichtmetaal, automatische airco, een glazen schuifdak... (en nog steeds zonder verwarmde zetels of geïntegreerd navigatiesysteem) tikt onze test-Clubman af op liefst € 30.800. Dat is een héél duur klein autootje.