Audi S5

Audi S5
Bekijk 26 foto's
Door: BV 16-12-2007

Meer dan een decennium geleden zette Audi de productie van z'n coupé op basis van de 80 stop. Een opvolger was destijds niet voorzien... het merk had andere prioriteiten, maar nu heeft Ingolstadt er weer zin in. Het model wordt getrakteerd op een eigen typebenaming, A5. Audi neemt daarmee afstand met de nieuwe A4 (afgelopen septembermaand voorgesteld op het Autosalon van Frankfurt), hoewel beide modellen hun technische basis delen. Beide modellen staan op een gloednieuw platform, maar het debuteerde in deze sportieve afgeleide en dat zegt heel wat over de aandacht die het merk dit model wil geven. Hij komt dan ook niet tegen de minste uit. In het vizier spotten we onder meer de BMW 3 Coupé -al tijden de referentie binnen het segment- en de Mercedes CLK. Op stijlvlak nam Audi eveneens het zekere voor het onzekere. Het riep er sterontwerper Walter da Silva bij. Die oogst furore sinds hij de hand had in het lijnenspel van de Alfa Romeo 156 en drapeerde rond het chassis een 4,63m lange koets die vooral emotie moet oproepen. Da Silva noemt het zelfs zijn mooiste ontwerp, maar dat zegt een ontwerper altijd van z'n nieuwste creatie.

Omdat de A5 z'n structuur met de nieuwe A4 deelt, is het voor de heren uit Ingolstadt een koud kunstje om een breed motorenpalet uit hun mouw te toveren. De instapper is een 1.8 Turbo met 170pk (163pk in België). Voorts merken we een 265pk sterke 3.2l FSI zescilinder op. Die is al goed voor een respectabele sprinttijd van 6,1 tellen. U kan ook opteren uit een 2.7l of 3.0l zelfontbrander (common-rail). De eerste levert 170pk (alweer 163pk in ons land) en de tweede is af-fabriek goed voor 240pk, maar levert bij ons 211pk. Overigens is die diesel niet bepaald te onderschatten. Hij haast zich zelfs sneller naar 100km/u dan z'n tegenhanger op benzine; in 5,9 tellen. Audi keilt van meet af aan een S5 in het aanbod en dat is uitzonderlijk. Die heeft onder z'n motorkap een 4,2l V8.

Natuurlijk mag de S zich op een dikkere aankleding verheugen. Het recept is gekend; het model krijgt een meer agressieve uitstraling dankzij dieper uitgesneden luchtdoorstroomopeningen vooraan, zijskirts die assertiever het oog naar zich toe trekken, een donkere volledig gelakte grille, het 19-duims lichtmetaal en natuurlijk de onmiskenbare collectie uitlaatspruitstukken die die achteraan door de dikke achterbumper zitten. Onmiskenbaar zijn eveneens de in een zilvertint gelakte buitenspiegels. Net als aan de buitenzijde wordt het interieur doorspekt met sportieve accenten. Dat gaat van een aluminium pedalenstel tot een specifiek instrumentencluster... De interieurindeling is best praktisch, op één niet te verwaarlozen detail na: ondanks behoorlijk grote portieren is de achterbank niet probleemloos bereikbaar. Omdat de koets van de S5 ook niet meteen onder de noemer ‘compact' valt, hoeft niemand over de kofferinhoud te vallen. Die is met een inhoud van 455l riant.

De S5 mag dan al voorzien zijn van hetzelfde blok als de RS4 en R8 van hetzelfde merk, Audi onttrekt in dit geval slechts 345pk aan de achtcilinder, terwijl de koppelcurve met 440Nm toch een zeer respectabele waarde laat optekenen. Toch valt na het starten, waarbij een rauwe pruttel overgaat naar de diepe basstem van het stationaire toerental, eerst op hoe handelbaar de S5 is. Omdat reeds vanaf 1.500t/min trekkracht voorradig is, kan je perfect schakellui rijden. Zo is 60km/u in zesde geen enkel probleem. Laat je de naald naar de rode zone klimmen, dan verandert de S5 van een lome goedzak in een heuse atleet. De printtijd bedraagt amper 5,1 tellen en het geheel nagelt in een rotvaart naar de op 250km/u begrensde top. . Z'n permanente ‘quattro' vierwielaandrijving stuurt wel 60% van het vermogen naar de achterwielen, het weggedrag neigt niettemin naar progressief onderstuur. Wie de moeite neemt om de S5 te leren kennen kan hem niettemin bijzonder dynamisch de bocht om werken. Het beste hebben we voor het eind gehouden. Gezien z'n prestaties is het prijskaartje van € 55.500 best democratisch. Wel opletten met de opties...


Geef commentaar
comments by Disqus