SCORE Seat Ibiza Ecomotive
-
Interieur73%
-
Exterieur72%
-
Veiligheid79%
-
Rijgedrag60%
Re\xC3\xABel laag verbruik"
Spreiding versnellingsbak
Gecompromitteerd rijgedrag
Geluid TDI
Meer Seat testsMeer?
Seat Altea FR
Seat Altea FR
vernieuwde Seat Ibiza
vernieuwde Seat Ibiza
We worden tegenwoordig van alle kanten bestookt door een niet aflatende stroom groene projectielen. De autosector engageert zich, met de hete adem van de Europese Unie in z'n nek, immers tot een sterke reductie van de CO2-uitstoot. En terwijl de echte alternatieve brandstoffen nog wat op zich laten wachten, zijn de milieuvriendelijke dieselversies van seriemodellen een mooi alternatief. Het recept is overigens voor al die modellen grotendeels gelijk. U zal bij de specificaties in de eerste plaats vinden dat de aërodynamische eigenschappen geoptimaliseerd werden. Dat betekent meestal dat de grille een stuk kleiner werd (en in het compartiment ter compensatie een grotere radiator werd gemonteerd), dat de ophanging wat werd verlaagd en dat de bandenmaat bescheiden blijft. Daarnaast kan u ervan op aan dat het reservewiel sneuvelt, want dat weegt te veel, dat er in de uitrusting ‘strategische keuzes' worden gemaakt -veelal zonder de optie van airco te ontzeggen- en dat het gemonteerde rubber een lage rolweerstand heeft. Er wordt eveneens steeds met de versnellingsbakverhoudingen gespeeld. In het geval van de Ibiza Ecomotive worden de derde, vierde en vijfde overbrengingsverhouding een stuk langer. Als het huiswerk helemaal goed gedaan is, werd ook de loopcultuur van de motor aangepast. Een lager stationair toerental en koudere verbranding drukken immers het verbruik en dus de CO2-uitstoot. Dat zulks automatisch de vorming van meer schadelijke NOX-deeltjes en diens meer met zich meebrengt wordt handig over het hoofd gezien, en dat is -helaas- ten dele terecht. De EU wil nu eenmaal geen doordachte maatregelen opleggen en houdt zich liever bezig met een simpele aanpak van de complexe milieuproblematiek. En de autosector, die volgt.
Volkswagen was er als de kippen bij om van de Polo een milieuvriendelijke variant in de markt te zetten. Van dan af was het slechts een kwestie van tijd eer Seat zou volgen. De Ibiza is immers nagenoeg identiek aan de VW. Het model wordt getrakteerd op het hele arsenaal bovenstaande maatregelen. Dat levert over de gemengde cyclus een verbruiksgemiddelde van amper 3,8l op. De overeenkomstige CO2-uitstoot bedraagt amper 99gram per kilometer. Dat is niet alleen goed nieuws voor wie groen is van geest, het scheelt ook in de beurs. De basisprijs van € 13.290 wordt door de overheid immers afgeroomd. U krijgt er immers 15% van terug. Niet meer -zoals vroeger- via de belastingen, maar rechtsreeks op de aankoopfactuur. Voor de partikelfilter (die alle extra rotzooi omwille van de armere verbranding moet tegenhouden) krijgt u nog eens € 200 ondersteuning. Of u het milieu ook slechts met 99 gram belast, hangt van u af. Zonder toegevingen aan je rijstijl, of als je pakweg voor een airco kiest, kom je er niet. Toch blijft de Ibiza Ecomotive verassend zuinig en lijkt het ons doenbaar om bij dagelijks gebruik onder 5 liter te blijven. Dat geeft je met amper 45l in de tank een autonomie van 900km. En nu zelfs de dieselprijzen historische hoogten bereikt hebben, klinkt dat aanlokkelijk, niet?
Seat verwacht dat de Ecomotive in ons land in één klap met nagenoeg alle bestellingen gaat lopen. Maar het is niet zo dat het Ecomotive-label geen toegevingen vraagt. De 1.4 TDI driecilinder met 80pk en 195Nm koppel is van nature een carnivoor die niet alleen hevig trilt, maar ook een geluid produceert dat minstens een decennium achterop hinkt bij producten van de concurrentie. De langere overbrengingsverhoudingen in de drie hoogste versnellingen wegen weliswaar nauwelijks op de prestaties (een top van 177km/u is zeer respectabel en ook de sprinttijd van 12,8 tellen is weinig beschamend), in de praktijk voelt het onnatuurlijk aan. Je schakelt bijna altijd terug naar een dode zone in het toerentalgebied en vooral in meer veeleisende situaties enerveert dat. Hetzelfde geldt voor het rubber. Een 165-bandje presteert nu eenmaal minder goed dan rubber met een breedtemaat van 195. En dat laat zich voelen in minder tractie bij het vertrekken, een gereduceerde grip in de bochten en een langere remweg. Opmerkingen die overigens niet louter gelden voor deze Seat maar opgaan voor al dergelijke producten, dat had u al begrepen. Toch is er ook een lichtpunt, want de Ibiza Ecomotive is € 2.000 goedkoper dan de Polo Bluemotion en in ruil daarvoor hoeft u enkel wat niet essentiële uitrusting af te staan. Alleen het ontbreken van een boordcomputer vinden we een misser. Dat is immers een extra stimulans om zuinig rijden vol te houden.