Als de constructeurs door het aanwezige journaille om uitleg worden gevraagd over de gewichtstoename van model x of y, is veiligheid zowat het meest gehoorde argument. Het kan dan ook niet anders of al die structuren, actieve prullaria van elektronische of mechanische aard en een groeiende set plofkussens vreten kilo's. Om van structurele aanpassingen nog maar te zwijgen. Maar Mazda realiseert z'n gewichtsbesparing duidelijk zonder aan de veiligheid te knagen. Zulks zou tegenwoordig ook niet meer verdedigbaar zijn.
Het arsenaal omvat telkens ABS met remkrachtverdeler terwijl stabiliteits- en tractiecontrole standaard of optioneel leverbaar zijn afhankelijk van het uitrustingsniveau. De driepuntsgordels zijn voorzien van voorspanners met een spankrachtbegrenzer en in de 2 passen ook nog eens zes airbags. Het gaat dan voor de duidelijkheid om twee frontale exemplaren, twee zijdelingse luchtbalken vooraan en exemplaren van het gordijntype voor het heil van alle inzittenden. Voor het veilig monteren van kinderzitjes zijn steeds ISOFIX bevestigingspunten voorzien.