We opteerden bij deze test voor de gulden middenweg. Dat wil zeggen, de 86pk sterke 1.3 die in het gamma tussen de 75pk-variant van hetzelfde blok en de 103pk sterke 1.5 plaatsneemt. Dat lijkt allemaal zeer bescheiden, maar omdat ze hooguit 960kg in beweging moeten zetten, hoort het te volstaan. Ruimschoots. Vanuit stilstand vraagt de sterkste 1.3 net geen 13 tellen om 100km/u te bereiken. Dat is een tel minder dan z'n versie met 75pk. Wil je daarop kapitaliseren, dan moet je evenwel steeds met de rode zone flirten. Onder het toerental van het maximumvermogen wordt het verschil immers gemaakt door het koppel en dat scheelt (met 122Nm voor de 86pk-versie) slechts één luttele Newtonmeter tussen beide versies. Die eerder bescheiden waarde onthult ook dat enige schakelvlijt op prijs gesteld wordt. Het pookje laat zich gelukkig bijzonder vlot en met gevoel door z'n klassieke H-rooster met vijf verzetten loodsen.
Over het platform van de vorige kunnen we vrij kort zijn. We herinneren er ons niets van. Waarschijnlijk was het in orde, anders had het wel een blijvende indruk nagelaten. Of méér dan in orde, want op een bij tijden droog bijgeluid in de achterwielophanging, scoort deze nieuweling ronduit uitstekend. En hij staat op hetzelfde onderstel; een onafhankelijke voorophanging en een vormbare dwarstraverse achteraan. In niet geringe mate geholpen door het 195/45-rubber om de 16-duimsvelgen van onze testwagen bijt de voortrein zich vast in het asfalt. Je voelt zelfs nauwelijks dat je een elektrische bekrachtiging gebruikt om de stuurhoek te dicteren, en dat is een compliment. De achtertrein volgt gedwee terwijl ons duidelijk wordt wat de Zoom-Zoom-filosofie uit de inleiding nu eigenlijk inhoudt. Het geeft niet eens dat de 2 z'n sprinttijden niet tot de verbeelding spreken, of dat je tussenacceleraties moet paren aan stevig schakelwerk. Hier telt het riante gebruik van staal met een hoge weerstand dubbel; éénmaal in de riante gewichtsbesparing van 100kg en een tweede maal in de stijfheid van de koets. Beiden dragen ze bij tot het rijplezier. Minder gewicht vergt vanzelfsprekend minder inspanning van het motorblok en dat uit zich dan weer in een kleinere dorst. Onze versie laat in de test (met bij aanvang amper 600km op de teller) 6,3l/100km optekenen. Best zuinig dus.