Sinds we de eerste Mazda 2, eigenlijk een doorslag van de hoekige Demio met z'n doosjesvorm, op de markt zagen verschijnen, waait er bij het Japanse huis een nieuwe wind. Die maakt een geluid dat volgens de importeur in België nog te weinig bekend is: Zoom-Zoom. Bij ons roept het overigens niet meteen een gevoel van rijplezier op, maar toch is dat precies waar de slogan voor staat. Nu liggen we meer wakker van wat de auto voorstelt dan van wat marketingpraat, of die steek houdt of niet. En Mazda verrast! Terwijl elk nieuw model groter, lomper en dus ook zwaarder wordt, presenteert Mazda een 2 die het niet alleen stilistisch over een nieuwe boeg gooit, maar die ook ingaat tegen bovenstaande trends. Dat wekt bij ons meteen wat sympathie op. De 2 is immers een tikkeltje kleiner dan z'n voorganger, maar -vooral- bijna 100kg lichter. Dat zijn ingrediënten waarmee rijplezier bereid kan worden, terwijl ook het milieu er wel bij vaart, want minder gewicht betekent minder dorst. We gaan tijdens deze test na of de 2 deze verwachtingen inlost.
Het aanbod bestaat heden uit drie motorversies, die allen benzine door hun cilinders jagen. Het gaat om een 1.3 met 75pk, een versie met gelijke cilinderinhoud maar 86pk en een 1.5 die 103pk levert. Allen worden ze aan een vijfbak gepaard. Volgend jaar volgt versterking. Dan vervoegt een 1.4l diesel van PSA-Ford het aanbod. De instapper wisselt voor € 11.990 van eigenaar en bestaat eveneens met meer toeters en bellen (want de optielijst is naar aloude Mazda-traditie erg kort). De 1.3 met nét dat beetje meer vermogen wordt steeds geleverd met ‘Sport' achter de typenaam. Z'n complete uitrusting levert een prijskaartje van € 15.490 op. Op de diesel is het nog heel even wachten, maar het prijskaartje kennen we wel al. De zelfontbrander zal er zijn vanaf € 13.290.