Mazda gooit het voor z'n nieuwe 2 eens over een andere boeg. Kijkt u naar de foto's dan had u dat uiteraard al begrepen. Deze compacte vijfdeurs is immers wulps, dynamisch en getooid met kunstig geplooid metaal, voorzien van een spitse neus en afgewerkt met een bolle kont. En de eerste, van de Demio afgeleide 2 was... wel, vierkant. Maar er is meer aan de hand. Mazda gaat immers resoluut in tegen een paar trends. Zo is de 2, bij een gelijke wielbasis die ervoor zorgt dat je nog steeds twee volwassenen kwijt kan op de achterbank, 4cm korter geworden. U leest het goed: korter. En, nog indrukwekkender, ondanks een uitgebreider veiligheidsarsenaal slankt het model af. Hij zet nu maximaal 960kg op de weegschaal en dat is 100kg minder dan voorheen. Een kuur die alleen maar voordelen heeft. De 2 valt snedig te sturen, komt zelfs met 86pk vinnig voor de dag (als je tenminste wat aan de pook wil roeren) en springt zuinig met brandstof om.
De koffer is met z'n 250l inhoud zeker niet riant, maar gelukkig is de achterbank neerklapbaar. Opbergvakjes vormen overigens één van de weinige minpunten van het model. Het handschoenkastje stel nauwelijks iets voor en hetzelfde geldt voor de opbergruimte in de portieren vooraan. En hoewel de rijhouding goed is, vermoeid de 2 tijdens langere ritten wegens een te zachte zetelvulling. Anderzijds valt op dat het sympathiek getekende interieur weinig ergonomische valkuilen kent en dat de kwaliteit van de materialen er duidelijk op vooruit ging. De 2 is er als benzine (1.3 met 75pk) vanaf € 11.990. De hier voorgereden versie met 86pk (1.3 high power) kost reeds € 14.990. Een prijs die vergelijkbaar is met pakweg die van de VW Polo of Peugeot 307. Correct, zonder een regelrechte prijskraker te zijn.