smart crossblade

smart crossblade
Bekijk 3 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
Tijdens de laatste echte zomerdagen reden we met de smart crossblade. Een extreme spin-off die smart al in 2001 op het Autosalon van Genève voorstelde, en tot ieders verbazing ook werd gecommercialiseerd in een beperkte oplage van 1.200 stuks. Als u meteen in zwijm valt voor de originele verschijning en ook niet zou struikelen over het prijskaartje van € 25.410, kunnen we u de moeite besparen. België kreeg slechts 25 stuks en die waren allemaal binnen de kortste keren verkocht. Een groot deel ervan strandde niet eens bij een particulier, maar bleef in het bezit van de concessiehouders van smart en/of Mercedes.

Om van een smart een crossblade te maken, werd het model van al het overbodige ontdaan. Daartoe horen niet enkel het dak en een achterruit, maar ook de deuren, de voorruitij In de plaats van de deuren kwam een omhoogklapbaar balkje dat de stevigheid samen met de Tridion-veiligheidskooi garandeert en de voorruit werd vervangen door een amper 10cm hoge doorschijnende windstopper. Dat wordt aangevuld met in het oog springende 16-duims lichtmetalen velgen met drie dubbele spaken, een andere voorbumper en wielkasten en een specifieke zwart/donkergrijze kleurencombinatie. Alle exemplaren zijn identiek. Het interieur wijkt nauwelijks af van dat van een normale smart city coupe. De bekleding bestaat uit een waterafstotend materiaal en de verschillende panelen zijn voorzien van doorsijpel-gaatjes waardoor je de crossblade open tot 20 uren in de gietende regen mag laten staan. Bescherming wordt enkel geleverd door een hoes en die dient niet om mee te rijden.

Onder de kap zit de standaard 599cc driecilinder turbomotor die werd opgekitteld naar 70pk. Een vermogen dat vrijkomt bij net geen 5.500t/min terwijl bij dik 3.200t/min een maximumkoppel van 100Nm voorradig is. Met maar 740kg op de weegschaal, en gekoppeld aan een sequentiële zesbak en achterwielaandrijving lijkt pret verzekerd. Autostradesnelheden zijn ondanks een top van 135km/u niet meteen voor de crossblade weggelegd, maar op kronkelende landweggetjes is het snelheidsgevoel enorm. Het brede rubber (195/40 vooraan en 215/35 achteraan) zetten het pluimgewicht op sporen en de turbo kirt heerlijk als de gas hoog in de toeren wordt gelost. Ondanks het ontbreken van portieren en een voorruit is het geheel best comfortabel. Alleen is winddichte kledij en een motorhelm geen overbodige luxe. De helm opzetten is geen must, maar het is onrealistisch te denken dat het zonder kan. Als je nog uit je ogen kan kijken bij pakweg 80km/u, dan zullen opspringende steentjes of laagvliegende vogels daar vroeg of laat wel een eind aan maken.

Als het autootje op zich nog niet genoeg zou opvalt, dan doet het dat zeker wel als je er iemand mee ziet rijden met een helm op. T’is speelgoed, en dat weten de andere weggebruikers ook. De reacties zijn talrijk en doorgaans sympathiek. Er wordt ook veel gelachen, maar de crossblade is zo ‘fun’ dat je als bestuurder gewoon meelacht. Die dingen kunnen je niet deren. Natuurlijk moesten ook de hemelsluizen tijdens onze testperiode even open, al is een crossblade zelfs dan dolle pret. Tenminste, als je de beschikking hebt over een waterdicht motorpak.


Geef commentaar
comments by Disqus