SCORE BMW X3
Meer BMW testsMeer?
BMW 645Ci
BMW 645Ci
BMW 118i
BMW 118i
De 4,56m lange, 1,85m brede en 1,67m hoge X3 wordt door de 3-liter benzine in 7,8sec naar 100km/u gestuwd. De diesel heeft daar amper een tiende meer voor nodig, terwijl de topsnelheid in beide gevallen gelijk is; 210km/u. Het basisprijskaartje is ook identiek en zal € 43.300 inclusief BTW bedragen. Dan is de X3 behoorlijk, maar zeker niet rijkelijk uitgerust. Grasduinen door de optielijst kost naar goede gewoonte een flinke duit. Zo hing aan onze testwagen al een prijskaartje van € 58.000, zonder Xenon koplampen of een GPS-systeem. Standaard worden de motoren gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, maar een automaat kan ook. Die heeft vijf verhoudingen.
De X3 is een SAV, een Sports Activity Vehicle. Dat houdt in dat de BMW de robuuste eigenschappen van een 4x4 zou moeten combineren met uitzonderlijk dynamische rijeigenschappen. Niet evident met een bodemvrijheid van 201mm. De sleutel tot de haalbaarheid is de nieuwe xDrive. Dat is een nieuwe permanente vierwielaandrijving die een volledig variabele transmissie van vermogen tussen de voor- en achteras toelaat. Het systeem herkent gripverlies nog voor de bestuurder weet dat het op komst is en stuurt indien nodig al het vermogen naar één van beide assen. Uit een demonstratie bleek dat het verschil met een conventionele vierwielaandrijving met vaste vermogensverdeling, zoals bij de X5 voor de facelift (de vernieuwde X5 maakt ook gebruik van xDrive), aanzienlijk is. Het systeem elimineert ook onder- of overstuur door aan het begin van de bocht meer vermogen naar de achterwielen te sturen, en aan het einde van de bocht de vooras het meeste werk op te laten knappen. Dat werkt, want ook in veeleisende omstandigheden bleef de X3 neutraal en stabiel. Een reductiebak is niet aanwezig want de X3 is geen echte 4x4. BMW weet ook zeer goed amper 1% van het cliënteel z’n SAV ooit iets anders dan asfalt zal voorschotelen. Maar dan wel in de wetenschap dat hun BMW het aankan, als de situatie daarom vraagt. De tractie op het onverhard is verre van beschamend, maar toch lijkt de xDrive z’n sporen op het asfalt te verdienen. De voorgeschotelde hellingen konden mits een aanloopje genomen worden, maar als je onderweg even treuzelde bleef de X3 hulpeloos staan. Dan maar achteruit en op snelheid de berg opij Steile hellingen afrijden vormt geen enkel probleem. HDC (Hill Descent Control) is immers standaard en beperkt indien ingeschakeld automatisch de snelheid van de wagen, ook als de hellingsgraad 30% of meer bedraagt. Daartoe wordt de remkracht op elk wiel afzonderlijk geregeld, wat je natuurlijk met een traditionele voetrem nooit zou kunnen. Voor de liefhebbers; de maximale hellingsgraad bedraagt 50°, de aanloophoek is 26° groot, de vertrekhoek 24°, de overrijhoek werd vastgesteld op 19° en je mag de X3 maximaal 33° schuin zetten.
Het interieur is kenmerkend voor BMW en heeft verassend genoeg meer gemeen met de Z4 dan met de 5- en 7-Reeks. Hier geen iDrive dus, maar wel uitstekende steunende zetels, een duidelijk afleesbaar instrumentenbord met klassieke ronde klokken en hoogwaardige kunststoffen. Het ruimteaanbod doorstaat zowel voor- als achteraan de vergelijking met een berline met gelijkaardige lengte- en breedtematen en komt dicht in de buurt van het plaatsaanbod van de X5. BMW heeft veel aandacht besteed aan het praktische aspect van de X3, met de kofferruimte voorop. Zo is de bagageruimte 480l groot. Dat is 30l meer dan de X5. Natuurlijk kan ook de achterbank plat gelegd worden waardoor de laadcapaciteit maximaal 1.560l groot wordt. Als dat onvoldoende is kan je nog opteren voor een trailer. Een geremd exemplaar mag tot 2 ton wegen. Een nieuwigheid in dat verband is ook de DSC III stabiliteitscontrole van BMW. Die is standaard en omvat onder meer ABS met remkrachtverdeler, tractiecontrole en stabiliteitscontrole, maar indien wordt geopteerd voor een trekhaak, omvat die ook Trailer Stability Control. Dat houdt in dat de sensoren van de X3 een slingerbeweging van de aanhanger kunnen registreren en corrigeren via het remsysteem van de wagen. Een primeur.
Voor de koets, die overigens met een Cx van 0,35 opvallend aërodynamisch is, maakte BMW opnieuw gebruik van een combinatie van convexe en concave vlakken, zoals eerder al bij de Z4 en de 5-Reeks. De vormgeving combineert typische stijlkenmerken van BMW, als de uitgesproken wielkasten, dubbele niertjes vooraan, oplopende gordellijnij met elementen die op de X5 geënt zijn. Dan denken we onder meer aan de plooilijnen op de motorkap en de vormgeving van de achterlichten. Het achterste zijruitje krijgt ook een afwijkende vorm, met een opvallend stijgende onderrand. De lichtunits zijn geheel nieuw, maar blijven wel trouw aan de traditionele opstelling met dubbele optieken. Om de koets minder gevoelig te maken voor steenslag werden de flanken en de spatborden voorzien van donkere kunststof beschermprofielen. De voor- en achterbumper zijn ook geheel in dat materiaal, ongeacht de versie. Als alternatief kan je wel de aërodynamische kit nemen. Dan zijn de bumpers wel gelakt en dankzij de aanpassingen aan de luchtstroom krijg je nog een iets hogere topsnelheid ook. Met dik € 3.000 is het evenwel niet meteen een goedkope oplossing.
BMW pakt ook uit met een aantal opgemerkte opties. Een in de bagageruimte monteerbaar fietsenrek, Adaptive Headlights (die in de bochten meedraaien) of een tweedelig panoramisch glazen dak bijvoorbeeld.