SCORE nieuwe Subaru Legacy
Meer Subaru testsMeer?
twee snelle Subaru's
twee snelle Subaru's
vernieuwde Subaru Impreza
vernieuwde Subaru Impreza
Het gamma zal bestaan uit drie boxermotoren. Momenteel kan je de Sedan en de Touring Wagon krijgen met een 2.0i met 138pk of een 2.5i met 165pk. De Outback is niet verkrijgbaar in combinatie met de 2.0i. Later wordt het gamma uitgebreid met een 3.0R die 245pk sterk zal zijn. De 2.0i en 2.5i zijn verkrijgbaar met handgeschakelde vijfbak of een viertrapsautomaat met vier verhoudingen met Sportshift-functie. Die houdt in dat je desgewenst ook door tegen het pookje te tikken manueel een versnelling kan kiezen. De 3.0R zal enkel met een automaat verkrijgbaar zijn. Die is van hetzelfde type als bij de twee lichtere motorisaties (dus met Sportshift), maar heeft wel een extra verhouding. We reden met de 2.5i Touring Wagon met automaat en een handgeschakelde 2.0i Sedan. De break toonde zich uitermate aangenaam, soepel en desgewenst vinnig in de omgang, terwijl de vierwielaandrijving borg staat voor een onberispelijk weggedrag. De automaat is soepel en de Sportshift voldoende snel. Als je met de automaat handmatig versnellingen selecteert, bedient de automaat de koppeling enkel nog voor het wisselen van versnellingen. Dat is de enige goede manier, want toerentalschommelingen binnen een gekozen versnelling (omdat de automaat aan het koppelen gaat) zijn nefast het sportieve gevoel dat dergelijke functies moeten opwekken. De meeste (vaak Europese) concurrenten hebben dat nog niet door. Toch is de 2.0i met handbak onze keuze. Om te kunnen concurreren met de moderne automatische versnellingsbakken biedt Subaru minstens één verhouding te weinig aan en dat voel je. De handgeschakelde bak is bovendien dermate prettig, en de vermogensopbouw van de boxermotor zo lineair dat de 2.0i een plezier om rijden is.
De Sedan haalt 100km/u in 11,2sec (de topsnelheid bedraagt 197km/u), maar het voelt sneller aan dan het in werkelijkheid is. De 2.5i Touring Wagon is in combinatie met een automaat overigens maar een halve seconde sneller. Het stuurgevoel beschouwen we na deze korte kennismaking als een tikkeltje aan de wazige kant, ondanks het gebruik van een tandheugelinrichting. Dat wordt evenwel ruimschoots gecompenseerd door de ronduit schitterende feedback van de vierwielaandrijving. Door de pedalen en de zetel krijg je een accuraat beeld van waar het onderstel mee bezig is, en in het geval van de Legacy is dat behoorlijk wat. De aandrijflijn schuift immers constant de aandrijfkrachten naar de wielen die de meeste grip hebben. Dat resulteert in een perfect neutraal weggedrag en een uitzonderlijk gripniveau in nagenoeg alle omstandigheden. De boxermotor gedraagt zich beschaafd bij lagere toerentallen en produceert een sportief klinkende rauwe klank als de toerenteller de hoogte in wordt gejaagd. Overigens draagt een nog lager zwaartepunt (sowieso al een voordeel van de boxertechnologie), gebruik van meer aluminium voor specifieke koetswerkpanelen, en een herziening van de aandrijflijn bij tot een beperking van het gewicht en een gunstiger gewichtsverdeling. Minpuntje van de boxermotoren blijft het hoge verbruik. Ook op dat vlak werd weliswaar vooruitgang geboekt, maar een gemiddeld verbruik van 7,6l voor de 2.0i en 8,2l/100km voor de 2.5i (allebei Sedan, handgeschakeld) worden geen zuinigheidsrecords gebroken.
Met het nieuwe uiterlijk, dat wordt gedomineerd door krachtige, vloeiende lijnen, en stijlvol interieur met tal van aluminiumkleurige accenten en een aantrekkelijke boordplank, wilde Subaru de Legacy een klasse hoger plaatsen. Een operatie die wat ons betreft volledig geslaagd is. Onze enige opmerking is het ontbreken van een diepteverstelling van het stuurwiel. Dat is enkel regelbaar in de hoogte. Let wel; we zaten perfect in het zitmeubilair van de Legacy, maar een auto in deze klasse hoort die instellingsmogelijkheid te bieden. Op het vlak van afwerkingskwaliteit, uitstraling en plaatsaanbod heeft dit model van weinig Europese tegenhangers iets te leren. Moet de concurrentie dan met knikkende knieën de verkoopscijfers van de Legacy tegemoet zien? Dat denken we niet, want Subaru heeft momenteel een te beperkt dealernet (daaraan wordt gewerkt) en het ontbreken van een dieselmotor blijft op een markt als de onze een onoverkomelijke handicap, ook al heeft Subaru ongetwijfeld gelijk als het verklaart dat een groot aantal dieselrijders in ons land te weinig kilometers doen om er rendement uit te halen.
De Legacy is verkrijgbaar vanaf € 22.995 voor de 2.0i Sedan. De 2.5i Sedan kost € 25.495, de 2.0i Touring Wagon kost € 23.995 terwijl aan de 2.5i Touring Wagon een prijskaartje hangt van € 26.495. De Outback (momenteel enkel met 2.5i) is verkrijgbaar vanaf € 27.695. Voor de automaat moet u telkens € 1.500 opleggen.