SCORE nieuwe Toyota Prius
Meer Toyota testsMeer?
nieuwe Toyota Hilux
nieuwe Toyota Hilux
Toyota Corolla Wagon 2.0 D-4D Linea Sol
Toyota Corolla Wagon 2.0 D-4D Linea Sol
Het resultaat is dat de Prius met een leeggewicht van 1300kg een topsnelheid van 170km/u laat opmeten en naar 100km/u spurt in 10,9sec, met een gemiddeld verbruik van amper 4,3l (was 4,8 voor de vorige generatie). Wie een voorliefde heeft voor techniek kan op een kleurenscherm in het midden van het dashboard perfect volgen welke motor kracht levert en waarvoor die gebruikt wordt. Rijden doet de Prius alvast als een gewone automaat. Het is even wennen aan het feit dat de wagen muisstil blijft als je op de Power-knop hebt geduwd, en de benzinemotor telkens bij het vertragen weer stil valt, maar meer dan dat is er niet. De Prius rijdt opvallend vlot, vooral bij stadsverkeer. Dat is ongetwijfeld te wijten aan het majestueuze koppel van 478Nm dan bij snelheden lager dan 35km/u ter beschikking is. Dat dit, niet enkel omwille van de aandrijving maar ook omwille van de volledig elektrische klimaatregeling, de ‘by wire’ aansturing van de gasklep, versnellingshendelij, elektrische tractiecontrole, CAN-multiplexbekabeling,ij de meest geavanceerde wagen op de Belgische markt is merk je niet (een goede zaak). Dat deze tweede generatie in elke richting groeide ten opzichte van zijn voorganger des te meer. Het plaatsaanbod is voorbeeldig en de bij een monovolumestructuur aanleunende koets biedt praktische mogelijkheden.
Toyota had de elektromotor, die bijna dubbel zo krachtig is als die van de vorige generatie, ook kunnen combineren met een dieselmotor, maar doet dat niet omdat die per definitie minder milieuvriendelijk is. Toch zal ook de distributie van diesel op een aantal sleutelmarkten, zoals de VS en Japan, daar veel mee te maken hebben. De verbruiks- en emissiewaarden liggen even laag als die van de meest efficiënte diesels uit het B-segment, maar de Prius stoot 96% minder NOx uit dan een Euro4-dieselmotor en helemaal geen deeltjes. Als je jaarlijks 20.000km aflegt volgens de gemiddelde Europese cyclus stoot de Prius 1 ton minder C02 uit dan de meest efficiënte diesels uit het D-segment. 1 ton! Per jaar, per auto. Niet geheel onlogisch dus dat de aanschaf van een Prius in 12 Europese landen fiscaal beloond wordt. Ons land hoort daar niet bij.
Al die toptechnologie, in combinatie met een rijkelijke comfort- (airco, elektrisch bediende ruiten, boordcomputer, elektrisch verstelbare buitenspiegels, geluidsinstallatie) en veiligheidsuitrusting (8 airbags) zorgt onvermijdelijk voor een bovengemiddeld prijskaartje. Deze tweede generatie moet Toyota immers € 27.000 opbrengen. Toch is er leniging, want een full-service contract van vijf jaar (normale kostprijs: € 1.250) zit in de prijs inbegrepen. Wie zich vragen stelt over de betrouwbaarheid van de technologie wordt door Toyota’s garantievoorwaarden bij voorbaat monddood gemaakt. Toyota garandeert de werking van de benzinemotor gedurende 5 jaar en maximaal 150.000km. De garantie op de Hybride-onderdelen bedraagt zelfs 8 jaar en 160.000km.