SCORE Audi A8 3.0 Multitronic
Meer Audi testsMeer?
de nieuwe Audi A6
de nieuwe Audi A6
Audi A3 2.0TDI DSG
Audi A3 2.0TDI DSG
Het interieur van 5,05m lange, 1,89m brede en 1,44m hoge A8 verwent je vanaf de eerste seconde met uitstekend steunende zetels en een zee van ruimte. Het interieur biedt een mix van fijne materialen en herkenbare elementen, want de wijzertjes en hendeltjes dragen dezelfde Audi-stempel als in de andere modellen. Dat is goed omdat een Audi-rijder er zich ongetwijfeld ogenblikkelijk in thuis voelt, maar we betreuren de afwezigheid van wat meer originaliteit. De bediening van zo goed als alle systemen, met uitzondering van de feilloos werkende airco, is gegroepeerd in Audi’s MMI-systeem. Dat staat voor Multi Media Interface, en is de Audi-equivalent van BMW’s iDrive en het COMAND-systeem van Mercedes. Het systeem werkt vlot, went snel en staat bol van de doordachte functies. Het bijhorende schermpje klapt netjes weg achter een houten paneel als je het niet gebruikt. Als het wel in gebruik is staat het echter tegen het dashboard alsof het achteraf werd gemonteerd en dat vinden we slordig. Audi beseft dat blijkbaar want de A6 die in Genève werd voorgesteld krijgt een beter geïntegreerd LCD. De pneumatische ophanging mocht wat meer contrast vertonen tussen de ultracomfortabele comfort-stand en de comfortabele sport-stand. Voorts staat het systeem boven enige kritiek verheven. De koffer biedt ruimte voor 500l bagage.
De 2976cc V6 met 30 kleppen is goed voor een enthousiast vermogen van 220pk bij 6300t/min en een zijdezacht koppel van 300Nm bij 3.200t/min. Audi koppelt die motor standaard aan een Multitronic automaat. De ultieme overbrenging voor wie prijs stelt op schokvrij comfort. Deze automaat maakt immers niet gebruik van conventionele tandwielen, maar van een riem die op twee dubbele V-vormige lagers rolt. Door de positie van de V-vormige elementen aan te variëren, wordt de roldiameter van de riem en dus de overbrengingsverhouding aangepast. Een aanpassing die volstrekt traploos en daarom ook onvoelbaar is. In de praktijk levert dat een vlotte, maar nauwelijks opgemerkte acceleratie op. Bij normaal gebruik varieert het toerental immers nauwelijks. De Multitronic beschikt ook over zes voorgeprogrammeerde handmatig te selecteren verhoudingen. In de comfortstand reageert de automaat naar onze mening te mak, maar in de sport-stand zijn de reacties zonder meer alert. Daardoor is de A8 dynamisch te rijden. Een pijnpunt blijft daarentegen het vertrek vanuit stilstand. De automaat neemt immers ruim de tijd om de koets in beweging te brengen. Het gaspedaal dieper intrappen helpt nauwelijks en levert bij het accelereren koppelreacties op die niet thuishoren bij een auto uit deze klasse. Audi is dan ook de enige die in dit segment kiest voor voorwielaandrijving, ook al is het enkel voor de instapmotor en zijn de andere versies uitgerust met quattro-vierwielaandrijving. Een A6 2.5TDI en A4 1.9TDI die we eerder ook al reden in combinatie met de Multitronic vertoonden dezelfde reacties, maar in die klasse zien we dat door de vingers.
Het spaceframe onderstel en koetswerk van de A8 zijn volledig opgetrokken uit het gewichtsbesparende aluminium. Daardoor weegt de A8 minder dan een vergelijkbare Mercedes of BMW, wat van doorslaggevend belang is bij de acceleraties. Deze 3.0 heeft een leeggewicht van 1670kg, tegen 1790kg voor de BMW 730i en 1800kg voor de S350. De Audi haalt 100km/u in 7,9sec en een topsnelheid van 242km/u en dat is meer dan behoorlijk voor een instapper. Het verbruiksgemiddelde voor de gemengde cyclus bedraagt 9,6l/100km. Omwille van de lagere dichtheid van aluminium worden geluidsgolven minder gehinderd bij het binnendringen van de koets en is dubbel glas een te overwegen optie.
Het weggedrag van de A8 is nagenoeg onberispelijk. De limousine blijft uitzonderlijk lang neutraal, maar kiest op de limiet toch voor gecontroleerd en voorspelbaar onderstuur. Als het bijtgrage remsysteem en het communicatieve tandheugelstuur last krijgen met de wetten van de fysica zijn er ABS met remkrachtverdeler en noodremhulp, stabiliteitscontrole en een antispinsysteem om een handje te helpen. Gaat het toch mis, dan wordt de veiligheid binnenin gewaarborgd door frontale airbags met tweetrapsactivering vooraan, gordijnairbags, zijdelingse airbags voor de vier buitenste zitplaatsen en driepuntsgordels met pyrotechnische spanners voor alle inzittenden.