SCORE Mazda RX-8 High Power
Meer Mazda testsMeer?
Mazda 5
Mazda 5
de nieuwe Mazda MX5
de nieuwe Mazda MX5
Met nauwelijks 6kg meer op de weegschaal zou je verwachten dat de High Power een stuk beter presteert dan de versie met ‘slechts’ 192pk. Maar dat ligt even iets minder eenvoudig. Want het maximale vermogen is wel hoger, maar het komt pas vrij bij een omwentelingssnelheid die 1200 rotaties hoger ligt (8.200t/min i.p.v. 7.000t/min). Ook de koppelkromme piekt aan een hoger toerental; bij 5.500t/min. in plaats van 5.000t/min én, eigenaardig, de High Power heeft dan zelfs iets minder trekkracht; 211Nm tegen 220Nm voor de 192pk. Dat de laatste versie dus toch nog een stuk sneller uit de startblokken komt is voornamelijk te wijten aan de kortere spreiding van de bak, en de extra -zesde- verhouding (vandaar het meergewicht). De spurt kan in 6,4sec en de topsnelheid bedraagt 235km/u. Nadelig is wel dat je, om goed uit de voeten te kunnen, een zeer hoog toerental moet aanhouden en dat weegt op het verbruik van de (de toch al niet bepaald zuinige) 2x645cc wankelmotor. De opgegeven 11,2l/100km is veel te optimistisch. Wat remmen, ophanging, banden en stuurinrichting betreft is de 231pk-versie identiek aan de minder krachtige variant, maar alles voldoet ruimschoots. En het blijft opvallend hoe het toch uitstekende comfort van de ophanging gecombineerd wordt met een controleerbaarheid die, onder meer te danken aan het lage zwaartepunt van de RENESIS-wankelmotor en de perfecte gewichtsverdeling, zelden gezien is. In feite leent de RX-8 zich uitstekend tot ‘figuurwerk’ al is dat in deze tijden misschien een wat boude stelling.
In het interieur worden we nog steeds niet wild van de combinatie van een digitale snelheidsindicator met een analoge toerenteller. Ook over de plaatsing van de bediening van het navigatiesysteem (te ver naar achteren op de middentunnel) kan gediscussieerd worden, maar voor het overige is ook de binnenzijde een schot in de roos. Comfortabele, goed steunende zetels, een nagenoeg perfecte rijhouding én -hoogst uitzonderlijk- een plaatsaanbod dat voldoende ruim is voor vier volwassenen. Wie achteraan wil plaatsnemen heeft niet alleen voldoende zitruimte, hij of zij blijft gespaard onverantwoorde klauterpartijen dankzij de tegengesteld openende ‘Freestyle’-deuren. Toegegeven; op krap bemeten parkeerplaatsen heeft ook dat systeem nog zijn gebreken, maar het blijft een geniale vondst. In de kofferruimte is plaats voor 292l.