Opel Tigra TwinTop 1.4

Opel Tigra TwinTop 1.4
Bekijk 3 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
Met de nieuwe Tigra TwinTop brengt Opel na een afwezigheid van enkele jaren de opvolger voor de compacte coupé op de markt. Net als die vorige gaat het om een sportief gelijnd model op basis van de Corsa, maar Opel hield de marketingvinger aan de pols van het jonge potentiële doelpubliek en ging multi-purpose met een metalen vouwdak dat de sympathiek ogende coupé omturnt tot een trendy cabrio. Het motorenpallet bestaat uit een 1.4 met 90pk en een 125pk sterke 1.8.

Het basisprijskaartje bedraagt € 16.350, maar dat loopt snel op. Een 1.4 Cosmo (testwagen) kost -weliswaar rijkelijk uitgerust- al € 18.350. Een elektrisch bediende dakconstructie is dan wel steeds standaard. Het systeem zelf is aan de paniekerige kant. Het is dan ook van cruciaal belang dat je de procedure tot de letter volgt en dat vinden we, gezien het technisch vaak niet noodzakelijk is, een brug te ver. De koffer zelf is met een inhoud van 440l (gesloten dak) opmerkelijk ruim. Minder enthousiast zijn we over de laaddrempel en Ővooral- de keuze van Opel om niet alleen het openen van de kofferklep, maar ook het sluiten ervan elektrisch te maken. Daardoor moet je seconden lang op de sluit-knop juist boven de achterbumper drukken om de klep te sluiten (een veiligheidsfunctie) en probeer dat maar eens met de weekboodschappen in je handenij Naast de grote kofferruimte die dankzij de intelligente dakconstructie nog 250l bedraagt als het dak open ligt, heb je achter de voorzetels nog een opbergvak van 70l, maar dat is niet echt toegankelijk. Dan verkiezen we twee noodzitplaatsen zoals bij de Peugeot 206 CC.

Het rijgedrag is met het onderstel van de Corsa GSI best prettig en vooral in de bochten voelt het geheel stevig aan. Putten en bulten worden daarentegen niet zo efficiënt opgevangen als zou kunnen. De 1.4 met brandstofbesparende vlinderklep stuwt de 1235kg zware Tigra naar 100km/u in 12,3sec, maar de motor heeft het door de lange verhoudingen van de versnellingsbak voelbaar moeilijk. Daardoor lijkt het wel of de Tigra dubbel zo zwaar is. De reacties zijn in elk geval te loom om bij het uiterlijk te passen en dat kan het verbruiksgemiddelde van 6,1l/100km niet goedmaken.

Het interieur is een gemiste kans. Het is immers net als bij de vorige generatie overgenomen uit de Corsa. Dat wil zeggen dat het intussen niet alleen al enkele jaren meegaat; het dateert ook nog van voor de ‘stijlwissel’. Het instrumentenbord is goed afleesbaar, de opstelling van hendels en toetsen is behoorlijk ergonomisch en het sportieve zitmeubilair steunt goed, maar wat meer ‘flash’ had absoluut gemogen. Waar de TwinTop wél scoort is in open rijden. Met het kleine, esthetisch weinig storende windscherm op z’n plaats is het onder de ver doorlopende voorruit quasi tochtvrij. Dat betekent dat je maximaal zal kunnen genieten van het dubbele karakter van de nieuwste Opel.


Geef commentaar
comments by Disqus