SCORE Porsche Boxster
Meer Porsche testsMeer?
Porsche 997 Carrera 4 / 4S
Porsche 997 Carrera 4 / 4S
Porsche Cayman S
Porsche Cayman S
Het uiterlijk heeft wat van een facelift en ook onderhuids is het model niet helemaal nieuw. Toch kan je over een compleet andere auto spreken, want Porsche heeft, de traditie indachtig, het originele concept geslepen en gepolijst. De modellen hebben meer vermogen, zijn aërodynamischer (o.m. dankzij een vrijwel geheel beklede bodem), de torsie- en buigstijfheid is verbeterd, de asconstructie is nieuw, de spoorbreedte breder, er zijn herziene remmen (ook ceramische horen tot de mogelijkheden), het stuurhuis is vernieuwd, er zijn voortaan naast frontale en zijdelingse airbags ook hoofdairbags, het interieur is geheel hertekendij Er kan dus terecht gesproken worden van een generatiewissel. Hoewel Porsche natuurlijk z’n uiterste best doet om de Boxster als een volwaardige sportwagen te profileren, hebben de sceptische 911-eigenaars toch een puntij De Boxster is zo laagdrempelig gebouwd dat er van het ‘slecht karakter’, brutaliteit zeg maar, geen sprake meer is. Dat kan je spijtig vinden.
In het aanbod staan drie modellen, die telkens met een handgeschakelde en een geautomatiseerde bak te krijgen zijn. De 2,7l zescilinder boxermotor werd krachtiger en levert 240pk. De Boxster S heeft een zuigerverplaatsing van 3,2l en is 280pk sterk. Voor de Belgische markt is er een fiscaal vriendelijker variant met 211pk en die hebben we gereden. De Boxster 211pk zal volgens de constructeur immers het gros van de verkopen uitmaken. Het eerste wat opvalt is de degelijke afwerking en materiaalkeuze. De vormgeving van het interieur, dat nu weer van alle mogelijke (dure) snufjes voorzien kan worden, is helemaal bij de tijd. Ondanks het concept is de Boxster niet helemaal onpraktisch. Vooraan is er een bagageruimte van 150l, achteraan biedt de kofferklep toegang tot een bergruimte van 130l. Het dak opent zichzelf na de manuele ontgrendeling in slechts 12 seconden en dat kan door het ingenieuze z-vormige vouwpatroon van het dak ook al rijdend; tot snelheden van 50km/u.
De middenmotor zorgt voor een perfecte gewichtsverdeling en een uitgebalanceerd weggedrag. Het lage zwaartepunt biedt weerstand tegen forse dwarsacceleraties, dus het weggedrag kan niet stuk. Bovendien is de ophanging verassend homogeen én comfortabel. Van de stuurinrichting kan gezegd worden dat ze niet uitgesproken zwaar, maar wel communicatief is. De automaat is een toonbeeld van souplesse, maar dat helpt natuurlijk niet bij het snelheidsgevoel. Daarmee komt er trouwens een einde aan de lofzang want onze 2,7l Tiptronic heeft 7,1 seconden nodig om 100km/u te halen en dat is wel erg veel. De handgeschakelde versie heeft slechts 6,2 seconden nodig. Een boxermotor geeft overigens zowel het vermogen als het koppel relatief hoog vrij en daardoor moet je hoog in de toeren rijden als je alerte reacties wil bekomen. De topsnelheid is wel op niveau; die bedraagt in dit geval 250km/u. De conclusie: de Boxster is een plezier om rijden, maar we zouden -omwille van de sportiviteit- toch zeker kiezen voor een handgeschakelde versie, of -nog liever- een Boxster S met een handgeroerde zesbak. De Boxster Tiptronic heeft niet het karakter dat de echte liefhebber zoekt, maar speelt wel in op de vraag van het gematigder cliënteel.
Dan rest ons enkel nog de prijzen; de Boxster 2.7l 240pk is er vanaf € 45.980. De 2.7l met 211pk kost € 605 meer. De 280pk sterke Boxster S is er vanaf € 54.571.