SCORE smart forfour 1.5 dci
Meer Smart testsMeer?
Smart Cabrio & Passion 55pk
Smart Cabrio & Passion 55pk
Smart City Coupé 61pk
Smart City Coupé 61pk
De dieselmotor is er in twee varianten; met 68pk en 160Nm of met 95pk en 210Nm. De eerste versie is er vanaf € 14.160. De basisprijs van onze testwagen bedraagt € 15.850, maar de totale prijs loopt dankzij zowat elke optie uit de lijst op tot € 22.905. Belangrijk voor het rijgedrag is vooral de Softtouch + geautomatiseerde zesbak. Geen traditionele automaat, maar -net als op de fortwo- een bak die de koppel- en schakelfunctie van de bestuurder overneemt. Je kan een versnelling kiezen door tegen het pookje te tikken of de elektronica zelf het schakelmoment te laten kiezen. De kleine diesel levert het maximumvermogen af bij 4000t/min. en stelt het koppel bij een zeer lage, dus bruikbare, 1.800t/min ter beschikking. De forfour weegt bovendien door het vele gebruik van gewichtsbesparende kunststof slechts 1085kg. Zelfs met niet torenhoge waarden levert dat aangename prestaties op. De 68pk kan net uit de voeten, maar de 95pk is zonder meer vlot. 100km/u staat al na 10,5 seconden op de teller en de topsnelheid bedraagt 180km/u. De Softtouch + versnellingsbak telt zes verhoudingen en dat levert vooral een verbruiksvoordeel op. Het verbruiksgemiddelde van 4,4l ligt 2 deciliter lager dan bij de handbediende vijfbak. Het schakelen verloopt ondanks eerder verbeteringen nog steeds niet echt snel, maar het is niet storend voor zover je ervoor kiest zelf te schakelen. In de automatische stand speelt een ietwat simplistische programmering en een gebrek aan schakelparameters de automaat parten. Daardoor zijn de overgangen, die niet afgevlakt worden zoals bij een conventionele automaat, vaak niet ideaal gekozen. Die functie hebben we dan ook zelden gebruikt.
De prettige prestaties zijn in dit geval afkomstig van een driecilinder dieselmotor. Die beschikt over moderne technologie als vier kleppen per cilinder en directe common-rail injectie en weegt minder dan een gelijkaardig presterende viercilinder. Een dergelijke structuur veroorzaakt wel meer geluid en trillingen. De donkere sportief getinte brom kunnen we in het stadsverkeer wel appreciëren. Tijdens langere ritten aan hogere snelheden wordt dat echter storend, te meer omdat ook wind, rol- en rijgeluiden niet al te veel hinder ondervinden (het optionele volledig glazen dak van onze testwagen zit daar voor iets tussen).
Het weggedrag van de forfour diesel ervoeren we als een tikkeltje minder snedig dan de 1.3 benzine. Dat kleine beetje strakheid wordt ingeruild voor comfort, maar de forfour cdi blijft een prettige speelmakker. De besturing maakt gebruik van een tanheugelstuurinrichting die elektrisch bekrachtigd is. Dat systeem werkt uitstekend, met een zware stuurwielbediening aan hoge snelheden en een bijna vederlichte manoeuvreerbaarheid in een trage, stedelijke omgeving.