John Cooper Works Mini Cooper S

John Cooper Works Mini Cooper S
Bekijk 22 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
Het is een hele mond vol; de door John Cooper Works opgesoepte Mini Cooper S. Maar het is dan ook een hele auto. Niet meteen als het op de afmetingen aankomt natuurlijk, want die zijn net zo compact als die van de gewone Mini, maar des te meer op vlak van prestaties. John Cooper Works levert immers via het officiële Mini-dealernetwerk en met behoud van de fabrieksgarantie een reeks accesoires Őtuning zeg maar- die de toch al niet beschamende Mini Cooper S doen verbleken. De kit pompt het motorvermogen van de Cooper S op van 170 naar 210pk en levert met 245Nm ook 25Nm extra trekkracht. Er is geen sprake van half werk want de motorsturing, de ontsteking, de luchtfilter, de compressor én de cilinderkoppen zijn anders. Daarnaast kan je bij John Cooper Works terecht voor een sportonderstel met een aangepaste ophanging en een stabilisatorstang tussen de veerpoten. Het bedrijf levert ook een set sportremmen. De buitenzijde kan aangepast worden met een sportuitlaat, 18-duims lichtmetaal, carbon sieronderdelen en een stoere dakspoiler. Aan de binnenzijde levert het bedrijf dat heden door Mike Cooper (zoon van) gerund wordt, sportzetels, dorpellijsten en carboncomponenten.

We hebben de John Cooper Works-kit, compleet met sportzetels, remmen, ophanging en Power-kit kunnen testrijden. Op voorhand zeggen we nog dat de hele operatie niet meteen goedkoop is; de standaard Mini Cooper S kost € 23.600, maar wie zich laat gaan in de optie- en accessoirelijsten kan daar met gemak nog € 8.000 bovenop doen. Nog voor we een kilometer gereden hebben, zijn we al in de wolken met de uitstekende steun van de John Cooper Works sportzetels. Klasse. Het weggedrag wordt ondanks het hoge vermogen geen al te brutale ervaring. Sensationeel is het wel, vooral de klank -een hoog mechanisch gezoem dat van de compressor afkomstig is- is apart en meer dan prettig. De sportophanging levert uitstekend werk, maar omdat Mini zo attent was ons ook over rotslechte wegen te sturen, hebben we kunnen constateren dat de demping in zo’n geval te wensen over laat. Mike Cooper geeft toe wat comfort te hebben geofferd voor meer grip en tractie. Logisch, met 210pk op de voortrein. In ideale omstandigheden heeft het model nauwelijks hinder van de uitgebreide paardenstal. De Mini laat zich perfect sturen, de versnellingsbak en het onderstel geven geen krimp en het vermogen gaat zonder te veel protest van ophanging of banden op het asfalt over. Dan moet er alleen nog afgeremd worden. De Cooper S is niet stiefmoederlijk bedeeld, maar de sportremmen leveren vooral meer uithouding. Vertragen is ook niet meteen een brutale ervaring; de vertraging is indrukwekkend, maar de dosering blijft kinderspel. “Not your average tuning kit” zouden de Britten zeggen.

In de meest trendy niche, het marksegment dat met de Mini furore maakt, komt het er niet alleen op aan een hip product af te leveren, maar ook van je van andere hippe soortgenoten te onderscheiden. Mini heeft dat begrepen en biedt een ruim assortiment accessoires aan. Van koplampjes en witte strepen tot aangepaste geluidsinstallaties en een volledig nieuw interieur. Alleen opletten met het prijskaartjeij Het uitdragen van het imago blijft daarenboven niet beperkt tot de wagen zelf. Mini heeft een merchandising-lijn om U tegen te zeggen. Daarin zit zowat alles van zonnebrillen en koelkastmagneten tot kledij. De fotospecial geeft een indicatie.


Geef commentaar
comments by Disqus