SCORE BMW 118i
Meer BMW testsMeer?
BMW 320d Berline 150pk
BMW 320d Berline 150pk
BMW 320td Compact 150pk
BMW 320td Compact 150pk
De prestaties liggen ook niet bijster ver uit elkaars buurt; de topsnelheid bedraagt 200, 208 en 217km/u. In de spurt naar 100km/u is vooral de 116i de dupe van de overbrengingsverhoudingen. De 120i en 118i kregen een specifiek op de karakteristieken afgestemde versnellingsbak. Bij de krachtigste variant is dat er één van ZF met zes verhoudingen en bij de 118i is dat een precies afgelijnde pretbak van Getrag. De snelste versie spurt naar 100km/u in 8,7 tellen, maar de 118i doet er slechts 7 tienden langer over. Een verdienste die te danken is aan het vermogen om nog nét 100km/u te halen in tweede. De arme 1.6 krijgt identiek dezelfde overbrengingsverhoudingen als de 118i toebedeeld en moet 10,8 tellen aan de koets sleuren om de kaap van 100km/u te ronden.
Met meer dan voldoende pit hoog in de toeren en soepele hernemingen vanuit dieper gelegen omwentelingssnelheden ontpopt de 118i zich naar goede BMW-traditie als een échte rijmachine. De achterwielaandrijving en de lengteopstelling van de lijnmotor, geheel achter de vooras (vandaar de bijna disproportioneel lange snuit) en de bijhorende 50/50 gewichtsverdeling laten zich voelen. Dankzij de fijne bekrachtiging van het tandheugelstuur stuurt de 1 zeer precies. Het vermogen ontbreekt om de achtertrein op comando de buitenkant van de bocht op te laten zoeken, maar de alerte stabiliteits- en tractiecontrole smoren elke vorm van onaangekondigd protest in de kiem.
Het basisprijskaartje van de 118i bedraagt € 21.966. Maar zoals steeds bij BMW krijg je daar nog een ellenlange optielijst bovenop. Goedkoop zijn die extra’s nog steeds niet. Zo kan het dan gebeuren dat een prettig uitgerust model, met een lederen sportinterieur, xenonlampen, een sportonderstel en een potent ogende koetswerkkit aftikt op € 34.350.