SCORE vernieuwde Hyundai Getz
Meer Hyundai testsMeer?
Hyundai Grandeur
Hyundai Grandeur
Hyundai Tucson 2.0CRDi VGT
Hyundai Tucson 2.0CRDi VGT
Het gerevitaliseerde uiterlijk omvat compleet nieuw smoelwerk. De bumper, motorkap, grille, mistlichten, luchthapper, en de hoekomvattende luchtunits met geïntegreerde richtingaanwijzer zijn helemaal nieuw. Daardoor oogt de Getz wat dynamischer, maar niet minder vriendelijk. Op de flanken ontwaren we aangepaste stootstrips en andere wieldeksels of velgen. De nieuwe, heldere achterlichtblokken vallen nauwelijks op, maar de hertekende bumper heeft aan het centrale mistlicht ‘à la Peugeot 206’ een leuk accent. Wat binnenin niet wijzigde is het koffervolume; dat bedraagt nog steeds 312l en is middels volledig opklapbaare achterzetels uit te breiden tot 977l. Een nieuwe zetelbekleding, betere kunststoffen, een hertekend instrumentarium en een zilverkleurige, naar de bestuurder gerichte middenconsole werken enkele zwakke punten van het eerste uur Őde uitstraling en de materiaalkeuze- weg.
Het motorenpallet wordt herschikt. De 1.1i blijft maar is voortaan 66pk sterk; drie pk meer dan voorheen. De 1.3i wordt vervangen door een 97pk sterke 1.4 en de 1.6 wordt voortaan niet meer in België gevoerd. De 1.5l driecilinder dieselmotor met 82pk wordt afgelost door een viercilinder met gelijkaardige longinhoud. Die levert 88pk en 215Nm of -enkel in de GT-uitvoering- 110pk en 235Nm. Tijdens de eerste testritten blijkt de 1.4 zich aardig te gedragen op vlakke ondergrond. omwille van z’n beperkt koppel van 99Nm heeft die het wat moeilijker in heuvelachtig gebied. De cijfertjes -een top van 70km/u en een sprint naar 100km/u in 11,2 tellen- ogen evenwel goed. De diesels doen uiteraard beter als trekkracht gevraagd wordt. Toch valt daarbij vooral het beschaafde karakter op. De driecilinder van weleer zat stevig in decibels gelardeerd en etaleerde z’n van nature ongebalanceerde loop zonder veel schroom. De viercilinder valt op door z’n soepele werking, de nagenoeg volledige afwezigheid van trillingen en de matige decibelproductie. Hyundai heeft de krachtbron stevig ingekapseld. Als het op rijden aankomt, blijkt de goedkopere 88pk-uitvoering zeer goed met de 110pk-variant mee te kunnen. Op topsnelheid scheelt het nauwelijks 7km (173 tegen 180km/u) en de spurt naar 100km/u scheelt slechts één tel (12,1 voor de 88pk, 11,1 seconde voor de 110pk). De twee worden dan ook aan een identieke gangwissel gekoppeld. Het door de Getz geëtaleerde weggedrag is niet eens onprettig. Het onderstel blijkt ook een wat dynamischer rijstijl te kunnen verteren en neigt slechts sporadisch en gemodereerd naar overstuur.
Hyundai’s prijzenpolitiek en de hoge betrouwbaarheid leveren een niet onaanzienlijke bijdrage aan het succes. De Getz wordt een tikkeltje (gemiddeld zo’n € 400) duurder, maar veegt nog steeds met het overgrote deel van de concurrentie de vloer aan. De 1.1 is er vanaf € 9.799, de 1.4i kost ten minste € 12.599, de 1.5CRDi 88pk moet € 11.099 opleveren en voor € 15.399 zet je een handtekening onder de bestelbon van de topuitvoering met 110pk sterke diesel. De Getz Up -het uitrustingsniveau waarvoor 73% van het cliënteel kiest- wordt geleverd met frontale airbags, neerklapbare achterbank, elektrisch bediende ramen en speigels, mistlichten, centrale deurvergrendeling en Radio/CD. Airco is standaard vanaf GLS en de GT heeft voortaan steeds stabiliteitscontrole in de uitrustingslijst staan.