SCORE nieuwe Toyota Hilux
Meer Toyota testsMeer?
Toyota Corolla Wagon 2.0 D-4D Linea Sol
Toyota Corolla Wagon 2.0 D-4D Linea Sol
Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D VIP
Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D VIP
De Hilux wordt getrakteerd op een gegroeide wielbasis en een koetswerklengte die wel 40cm groeit. De extra centimeters gaan op in het interieur dat vooral in de Double Cab-versie respectabele afmetingen krijgt. Enkel de verticale zitting achteraan is nog een puntje van kritiek. Daarnaast kan je overigens opteren voor een Extra Cab, die over twee noodzitjes beschikt en een Single Cab die de grootste laadbak heeft maar strikt plaats biedt aan twee inzittenden. De koets voldoet weer aan de hedendaagse normen, al blijft Toyota bescheiden in de opsmuk. De meeste concurrenten opteren voor een meer onderscheidend lijnenspel. Onder de kap verandert er niets. De 2494cc grote viercilinder turbodiesel blijft behouden en die levert slechts 102pk. Zelfs voor een motor die is afgestemd op robuuste betrouwbaarheid is dat mager. Toyota is zich daarvan bewust. Aan een krachtiger variant wordt gewerkt, maar die is nog niet voor meteen. Dat bescheiden vermogen, een koppel van 260Nm (tussen 1600 en 2400t/min) en een leeggewicht van minstens 1695kg laten zich niet rijmen met flukse prestaties. In het beste geval haal je 100 na net geen 18 tellen en kan je 150 halen. Tot de derde versnelling gaat het behoorlijk, daarboven moet je geduld oefenen.
De kennismaking op terrein, een behoorlijk veeleisend testparcours, kan overtuigen. De overrijhoek en de aanloophoek werden wat kleiner, maar de Hilux staat nog steeds z’n mannetje. De wieluitslagen zijn zeer groot en de ophanging weerhoudt zich op onverhard aan lage snelheden van onvoorspelbare reacties. Standaard zijn het de achterwielen die het gevaarte voortduwen. De voorwielen nemen hun verantwoordelijkheid op als ze daar door de selectiepook toe gedwongen worden. In extreme gevallen kan je de reductieversnelling inschakelen. Toyota werkte hard aan een betere dosering van de koppeling en die is dan ook voorbeeldig. Op het asfalt krijgt de Hilux de rekening voor z’n conservatieve structuur gepresenteerd. Het ladderonderstel werd de helft stijver Őeen goede zaak-, maar achteraan vinden we nog steeds een starre as met bladveren die door trommeltjes afgeremd wordt. Verstandig want zeer robuust en dus bestand tegen het misbruik dat deze voertuigen om den brode wordt aangedaan, maar de filtering van kleine oneffenheden laat te wensen over. Wie z’n Hilux de sporen geeft, moet rekening houden met de wil van de achtertrein. Die vraagt meer gewicht om gedwee het spoor van de voorwielen te volgen.