vernieuwde Subaru Impreza

vernieuwde Subaru Impreza
Bekijk 16 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
Facelifts moeten zowat een bedrijfssport zijn bij Subaru. De Impreza wordt er al voor de tweede keer op amper vijf jaar tijd op één getrakteerd. Bij de motoren worden meteen ook grondige aanpassingen doorgevoerd. Dat was van moeten, want de Euro4-emissienormen lieten hun hete adem voelen.

De koets krijgt een compleet nieuwe neus. Die werd voor het eerst ontworpen door de Griek Alexander Zapatinos en dat is wellicht ook de reden dat de Impreza een stukje Europese aandoet dan voorheen. Voor dat smoelwerk werd grondig tewerk gegaan. De bumper, nieuwe grille, dynamisch gelijnde koplampunits en de motorkap zijn geheel nieuw. Achteraan is een hertekende lichtblok het enige noemenswaardige verschil. Wel spijtig dat zelfs op de agressiever ogende WRX of STi-modellen de karakteristieke overmaatse ronde mistlichten moesten wijken voor exemplaren met een gangbare diameter. Het interieur wordt eveneens opgefrist, maar je moet al een kenner zijn om het onderscheid te kunnen maken. Het instrumentarium kreeg een betere layout, er zijn enkele kleine ergonomische aanpassingen en natuurlijk wordt de aankleding aan de laatste modegrillen aangepast. Een verbeterde materiaalkeuze stond niet op de verlanglijst; het geheel oogt nog steeds wat fantasieloos en plastiekerig, zonder dat daarom op de kwaliteit wat aan te merken valt.

Het motorenpallet wordt grondig herschikt. Over de zeer tamme 1.6 met 95pk wordt met geen woord meer gerept. De tweeliter is gebleven, maar die krijgt de upgrade die het blok ook in de Legacy en Forester moest ondergaan. Met een gewijzigde sturing, een betere beademing, vier kleppen per cilinder en dubbele bovenliggende nokkenassen stijgt het vermogen ervan met niet minder van 35pk. De tweeliter, die als 2.0R de catalogus siert, is 160pk sterk. Het koppel bedraagt 186Nm. De eigenzinnig gelijnde vijfdeurs of conventionele sedan presteert daarmee meer dan aardig. De spurt kan in 8,8 tellen en de topsnelheid bedraagt 210km/u. De voordelen van Subaru’s symmetrische integraalaandrijving, een permanente koppelverdeling over de vier wielen met een grensverleggende tractie en een hoge bochtenstabiliteit (de boxermotor garandeert een laag zwaartepunt) tot gevolg. De potente WRX-versies zien hun vermogen groeien met 5pk tot 230pk, maar de cilinderinhoud is met 2,5l een halve liter toegenomen. Goed voor het koppel, dat voortaan 320Nm bedraagt. De WRX, herkenbaar aan de luchthapper op de motorkap en de enkelvoudige achtervleugel, haalt 100km/u in 5,9 tellen, maar is vooral beschaafder dan voorheen. Het onderscheid tussen de atmosferische tweeliter en de geblazen 2,5 lijkt daardoor wat kleiner dan voorheen. De topsnelheid van de WRX bedraagt 244km/u.

De nieuwste STi heeft dezelfde cilinderinhoud als de WRX, maar puurt daar 280 paarden uit. De koppelkromme reikt tot 392Nm. Bovendien krijgt het model een zesbak in de aandrijflijn geschakeld. De andere Impreza worden met vijf gangwissels zoetgehouden. De STi is een bom; na 5,4 seconden passeert de naald 100km/u en het gaat snoeihard tot aan de topsnelheid van 255km/u. Zelfs dan voelt de Impreza WRX STi nog stabiel aan. Dat is in niet onaanzienlijke mate te danken aan den verbeterde luchtgeleiding. Bovenaan de achterruit leidt een extra vleugel de lucht naar de kofferspoiler en een kleine diffuser controleert het luchtverloop onder de wagen. Dit model komt het dichtst in de buurt van de oer-GT. Alleen de decibelproductie is veel gematigder. De ruige boxerbrom is niet meerij Subaru wijzigde ook de integraalaandrijving voor de STi. Het koppel wordt nu afhankelijk van de omstandigheden automatisch over de voor- en achteras verdeelt. Het beoogde resultaat is een betere voorspelbaarheid en een makkelijker controle wanneer op de limiet wordt gereden. Dat kon de STi gebruiken.

De 2.0R is er als Sedan vanaf € 22.245. De Plus kost € 400 extra. Voor de vernieuwde WRX moet u € 27.245 neertellen. De STi torent daar een stuk bovenuit. Uw handtekening staat pas voor € 41.995 op de bestelbon.


Geef commentaar
comments by Disqus