Hyundai Grandeur

Hyundai Grandeur
Bekijk 49 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
Hyundai scheert momenteel hoge toppen met de Getz en de Tucson, dat is bekend. Dat het ook een luxelimousine -de XG- in het aanbod had staan, is minder geweten. Het is immers een segment waarin de Duitsers heersen, de Fransen aanklampen en de concurrentie van buiten het continent -op een enkele Japanner na- het met de kruimels moet stellen. Op het Autosalon van Frankfurt stuurde het Koraanse merk de XG na een carrière van vijf jaar de laan uit. In ons land werden er slechts 125 exemplaren van verkocht, dus de kans dat u er in het wild één tegenkomt is zeer klein. De aflosser is de Grandeur. Een model dat Hyundai hoopvol stemt, want het heeft wat troeven over wijlen de XG. Deze Grandeur is immers ontwikkeld met Europese inbreng en zal ook beschikbaar zijn met een dieselkrachtbron. Of het segment van belang is? Jawel, klinkt het bij de importeur. Het segment van de limousines zit immers weer in de lift. In 2002 werden er in ons land niet eens 2.000 wagens in dit segment ingeschreven. Vorig jaar waren dat er al 3.700. Een graantje meepikken is de boodschap, al laat men zich niet vastpinnen op cijfers.

Die Grandeur is -de naam verwijst ernaar- een hele auto. Een lengte van 4,9m, een breedte van 1,87m en een hoogte van 1,49m. Dat alles gegoten in een statig koetswerk dat in stijldetails duidelijk naar Duitse concurrenten verwijst. Het geheel is best aërodynamisch, met een Cx van slechts 0,29. Onder de motorkap vinden we een in de Sonata voorgestelde 3,3l V6 benzineslurper die 235pk en 304Nm sterk is. Vanaf midden volgend jaar wordt het aanbod versterkt met een nagelnieuwe 2,2l common-rail dieselmotor die ongeveer 150pk zal leveren. De importeur windt er bij de 3,3l geen doekjes om; de verhouding tussen prijs, ruimte en uitrusting moet het verkoopsargument bij uitstek vormen. Er is dan ook maar één versie. Die staat voor € 40.999 in de prijslijst en is voorzien van alle denkbare toeters en bellen. Klimaatregeling, snelheidsregelaar, lichtmetalen velgen, een elektrisch zonnegordijn voor de achterruit, Xenonlampen, GPS-systeem, DVD-speler, elektrisch verstelbare voorzetels, een elektrisch schuifdak én -naar keuze- een zwart of beige lederen interieurij het is er allemaal. De veiligheidsuitrusting omvat 8 plofkussens, ABS en stabiliteitscontrole. Er zijn gewoon geen gaatjes in te vinden, wel één slordigheidje. Het gemonteerde navigatie/DVD-systeem is van Kenwood en van goede kwaliteit, maar niet naadloos geïntegreerdij een keuze omwille van productietechnische redenen. Nog een troef van de Grandeur; de kofferinhoud doet zijn naam eer aan. Er is ruimte voor niet minder dan 523l (VDA) bagage. De aanstormende diesel zal wellicht in twee uitrustingsniveaus aangeboden worden. De instapper hoort onder € 40.000 te duiken.

Hoewel het koetswerk suggereert dat het om een comfortabele en gezapige berline gaat, ontpopt de grote nieuweling zich tot een opvallend sportieve rijmachine. Vooreerst zijn er de prestaties; 100km/u staat na 7,8 seconden op de teller, de topsnelheid bedraagt 237km/u. Het comfort is vooral van akoestische aard; de benzinemotor is zeer beschaafd en rol- en rijgeluiden worden voortreffelijk gedempt. De vijftrapsautomaat toont zich soepel, maar de ophanging verraadt de sportieve inborst. De afstelling is immers droog. Overduidelijk het werk van de Duitse R&D-afdeling. Op goed wegdek is er geen vuiltje aan de lucht, maar als het wegdek pokdalig wordt, degradeert het comfort. Dat vinden we van het goede teveel, ook al houdt de Grandeur het daardoor vlak in de bochten en zijn de reacties op stuurinput snedig. Het geboden rijplezier levert een bescheiden rekening op aan de pomp. Het normverbruik blijft met 10,2l/100km aardig binnen de perken. Laat nu die diesel maar komen.


Geef commentaar
comments by Disqus