SCORE Porsche 997 Carrera 4 / 4S
Meer Porsche testsMeer?
Porsche Cayman S
Porsche Cayman S
Porsche Cayenne Turbo S
Porsche Cayenne Turbo S
De aandrijflijn van de Carrera 4 is nagenoeg ongewijzigd van z’n voorganger overgenomen. Er werd slechts één enkel onderdeel gewijzigd en dat heeft niet eens direct betrekking op de werking. Een geperforeerd verbindingsstuk elimineert de versterking van werkingsgeluiden ter hoogte van het voorste differentieel. Blijkbaar had de klant het niet begrepen op de mechanische achtergrondgeluiden die dat veroorzaakte. De aandrijfkracht wordt tussen de voor- en achterwielen verdeeld door een viscolamellenkoppeling. Het systeem nivelleert ook meteen toerentalverschillen tussen de voor- en achteras. Treedt er een verschil in toerental op tussen de voor- en achterwielen, dan wordt het op dat moment aanwezige koppel door de wrijving in de koppelingsvloeistof (viscose) van de snelst draaiende op de langzaamst draaiende lamellenzijde overgebracht. In normale omstandigheden is slechts 5% van het vermogen voorbehouden voor de voorwielen. In extreme situaties loopt dat op tot maximaal 40%. De aandrijflijn maakt komaf met de wispelturige persoonlijkheid van de 991. Een onmisbare karaktertrek voor puristen, maar de statistieken leren ons dat het gros van het cliënteel die eigenschap niet waardeert. Het systeem elimineert de lichte nervositeit die de voortrein van de achterwielaangedreven versies kenmerkt en is een stuk meer vergevingsgezind wanneer limieten worden opgezocht. Ondanks ruim 40 jaar van ontwikkelingen voelt de achterkant in overstuursituaties nog steeds zwaar aan en is vooral de lastenwissel moeilijk te controleren. In vergelijking laat de Carrera 4 zich gewillig een stuurcorrectie opleggen.
De 4 is er als Carrera, met 320pk en 370Nm, in zowel de Cabrio- als de Coupé-uitvoering en als Carrera S, waarbij uit de 3,8l grote (ruim 2 deciliter meer dan de Carrera) zescilinder boxermotor 355pk en 400Nm worden gepuurd. In beide gevallen is er keuze uit een subliem schakelende handbak en de verouderde Tiptronic S automaat (waar blijft die DSG?). Het prestatieverschil met de gewone Carrera is miniem. De spurt naar 100km/u neemt voor de gesloten 4 en 4S respectievelijk 5,1 en 4,8 seconden in beslag. Dat scheelt een tiende voor de lichtste motorvariant en helemaal niets voor de S. In theorie, want in de praktijk kan de 4 wat beter uit de voeten omdat een natte ondergrond, kasseien en zulks meer de achterwielaandrijvers parten spelen. De topsnelheid klokt 5km/u lager af op 280 voor de reguliere en 288km/u voor de krachtigste telg. Uiteraard kost de keuze voor de Tiptronic je ook telkens wat tienden in de sprinttijden. De Cabrio geeft ten opzichte van de gelijkaardige Coupé nooit meer dan 2 tienden toe en haalt identieke topsnelheden.
De extra voorspelbaarheid, maar helaas ook het afschudden van de zo typische 911-nukkigheid, kost exact € 6.171 extra. De Carrera 4 komt daardoor op € 87.241, de 4S moet Porsche € 97.889 opleveren, de 997 Carrera 4 Cabrio wisselt voor ten minste 97.889 -inderdaad, net zo veel als de 4S- van eigenaar en de 4S Cabrio is met € 108.537 de (voorlopig) duurste telg uit het 997-aanbod.