SCORE Porsche Cayman S
Meer Porsche testsMeer?
Porsche Cayenne Turbo S
Porsche Cayenne Turbo S
Porsche Cayman zonder 'S'
Porsche Cayman zonder 'S'
De 4,34m lange, 1,80m brede en 1,30m hoge tweezitter is niet alleen onderhuids, maar ook uiterlijk gebaseerd op de Boxster. Daarmee legt Porsche het ontwikkelingstraject in tegengestelde richting af. In regel worden open versies afgeleid van de Coupé. De Cayman lijkt dan ook verdacht hard op een gesloten versie van het eerder genoemde model, en dat terwijl de constructeur de Cayman heel de tijd als een apart model aankondigt. Akkoord, de lijn is kenmerkend, de bollingen zijn krachtig, de gerekte achtersteven markant, maar het past perfect binnen het Porsche-plaatje. Alsof een computer het gemiddelde heeft berekend tussen de Boxster en de 911. Gelukkig stààt de Cayman er wel; een breed spoor en een gespannen koets, klaar om weg te springen. De subtiliteit zit hem -eens te meer- in de details. De geoptimaliseerde vorm van de koffervleugel die bij 120km/u uitklapt, de vorm van de luchtinlaten op de flank, de mistlichten vooraan en de titaniumkleurige spoilerlippen onderaan de voorbumper. Het glooiende profiel is ook zeer aërodynamisch. De Cx blijft steken op 0,29. Daarvan kan de Boxster alleen dromen.
Omdat Porsche alle verstevigingen, nodig voor een rigide dakloze variant, liet zitten, is de Cayman uitzonderlijk stijf geworden. Een handig neveneffect van wat in feite een besparingsmaatregel is. De ophanging kreeg wel een aangepaste afstelling, maar het motorblok is nieuw. Niet nagelnieuw en speciaal ontwikkeld, zoals Porsche predikt; de centraal gemonteerde zescilinder boxermotor heeft immers een cilinderinhoud van 3.387cc, exact evenveel als de motor in wijlen de 996 had. De motor werd met onder meer een variabele kleppentiming en nokkenasverstelling verfijnd. Het vermogen van 295pk lijkt in het licht van die verbeteringen eerder mager. Een bewuste keuze, omdat de Cayman anders de huidige 997 naar de kroon zou steken en dat was niet acceptabel. De koppelkromme stijgt tot 340Nm bij 4.400t/min. en wordt dan tot 6.000 toeren afgevlakt. De vermogenscurve stijgt nog tot 6.250t/min, maar de koppelkromme loopt dan terug. Met een topsnelheid van 275km/u en een acceleratietijd van 5,4 tellen (voor de handbak, de verouderde Tiptronic vreet aan het cijfermateriaal) perst Porsche het model mooi tussen de snelste Boxster en de 997 in. Het weggedrag is buitengewoon; de Cayman S reageert steeds alert, furieus hoger in de toeren, maar nimmer ongebalanceerd of giftig. Op circuit blijken ook hoge snelheden en lange, snelle bochten licht verteerbaar. Met een lastenwissel Őof het gaspedaal- kan je controleerbaar overstuur creëren. De krachtbron bromt bij dat alles prettig door het achtcompartiment door en is vaak ronduit melodisch. De Cayman is een zuivere sportwagen die zich, veel meer dan het uiterlijk doet vermoeden, onderscheidt van de Boxster.
De Cayman is praktisch bovendien. Je moet de twee noodzitplaatsen van de 911 ontberen, maar krijgt wel voor- en achteraan een koffertje. Door de grote achterklep is alles goed toegankelijk en de inhoud van 260l wordt bovendien behoedt voor indiscrete blikken. Een netje verankert prullen op de hoedenplank. Vooraan is een extra bergruimte van 150l voorradig. Een ruimte die vooral handig is door zijn rechthoekige vorm. Het interieur is grotendeels uit de Boxster geplukt, en oogt fris, luxueus en degelijk. Spijtig dat bij onze testwagen een haast onvergeeflijke afwerkingsfout de fabriekscontrole ontging. De prijs dan; de Cayman ‘987’ S staat in de catalogus voor € 62.315. Dat is € 6.534 meer dan de duurste Boxster en nog steeds € 18.755 minder dan de goedkoopste 997.