Chrysler 300C diesel

Chrysler 300C diesel
Bekijk 28 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
Afgelopen jaar werd Chryslers grote en weinig opgemerkte 300M opgevolgd door de 300C. Een auto die met onmiskenbaar meer présence dan klasse niet ongemerkt in het straatbeeld verscheen. Omdat het onderstel -enigszins aangepast- afkomstig is van de vorige Mercedes E-Klasse ook nog het slechtste niet is, heeft het model in Europa meer bestaansrecht van z’n al lang vergeten voorganger. Speciaal voor ons, Europeanen, werd een break-uitvoering bedacht en de motorenwaaier strekte van een makke 193pk sterke 2.7l V6 over een 3.5 V6 (248pk), en een 5.7l V8 (340pk) tot zelfs een opgesoepte 6.0l die 425pk leverde. Leuk om rijden, maar ondanks vriendelijke basisprijzen zeer slecht voor het brandstofbudget. Chrysler past daar een mouw aan met de 300C diesel, die op het Autosalon van Brussel feestelijk wordt ingehaald.

De 300C meet nog steeds iets meer dan 5m in de lengte, 1,88m in de breedte en 1,48m in de hoogte. Het model probeert naar Amerikaanse gewoonte de kopers te overtuigen met navenant grote binnenafmetingen. Onnodig te zeggen dat de limousine ruim plaats biedt aan vier of vijf inzittenden en dat de koffer nog 504l bagage slikt. Met Mercedes-architectuur achter de facade, valt ook op de ergonomie weinig of niets aan te merken. Afwerking is iets waar Amerikanen niet veel oog voor hebben, en dat is hier niet anders. De plastics zijn van een kwaliteit die twee wagenklasses lager de norm is en dat ziet er niet zo appetijtelijk uit. Nog een geluk dat de Oostenrijkse productievestiging waar de exemplaren voor onze contreien van de band lopen, de panelen nauwkeurig bij elkaar past.

De diesel zelf is geen afdankertje, maar een moderne 2987cc zescilinder uit de Mercedes-stal. Voorzien van de laatste generatie common-rail inspuittechnologie en daardoor goed voor 217pk bij 3.800t/min en een meer dan comfortabel koppel van 510Nm. Een beschaafde motor die enkel bij een koudstart en hevig accelereren de kikker in de keel krijgt. Tussen het blok en de aangedreven achteras zit een wat luie, maar immer comfortabele vijftrapsautomaat. Ondanks z’n corpulente uiterlijk kan de 300C diesel goed uit de voeten; de sprint naar 100km/u gaat in 7,6 seconden en de topsnelheid bedraagt een even puike als irrelevante 230km/u. Sportief is de 300C evenwel niet. Daarvoor is de bediening van zowel het stuur als de remmen te vaag, en is de koets ondanks dikke antirolstangen (die korte oneffenheden moeilijk te verteren maken) veel te zacht afgeveerd.

De 300C CRD is er vanaf € 43.000. Die is, de beperkingen en kwaliteiten in acht genomen, helemaal juist. De dikkerd flirt zelfs met beter uitgeruste modellen uit een lager segment. Het verbruiksgemiddelde bedraagt 8,1l voor de gemengde cyclus.


Geef commentaar
comments by Disqus