Seat Altea FR

Seat Altea FR
Bekijk 36 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
Niet eens zo lang geleden werd je in de autowereld ritueel het hoekje om geholpen als je nog maar de idee van een sportieve monovolume opperde. De familiale roeping en conceptuele beperkingen (als een relatief grote koets en een hoog zwaartepunt) leken onverzoenbaar met eigenschappen die als dynamisch beschouwd werden. Inmiddels werd door pioniers als de Zafira OPC aan de weg getimmerd en is een merk dat zichzelf als emotioneel bestempeld zelfs toe aan een oefening die ook nog een dieselkrachtbron in het plaatje opneemt. Dat zijn wel heel veel hindernissen voor één auto om te nemen.

Seat probeert het met een pittige versie van de Altea het tij te keren. Die krijgt het toevoegsel FR Ővan Formula Racing-. Dat concept moet behendig om de eerder genoemde valkuilen navigeren. Het visuele aspect heeft Seat alvast wel voor mekaar. De door Walter ‘de Silva destijds geïntroduceerde ‘dynamic line’ (de dalende lijn op de flanken) bezorgt de compacte volumewagen sowieso een in deze klasse zelden geziene présence. De FR wordt opgekleed met aluminiumkleurige spiegelhuizen, een agressievere bumper en een grotere luchthapper die met een honingraatmotief is getooid. De wielkasten worden gevuld met 17-duims lichtmetaal en 225/45-rubber.

Aan de binnenzijde wordt de dynamisch ingestelde familievader vergast op de sportiefste boordplankbekleding, een zeer prettig aanvoelend stuurwieltje, een specifieke versnellingspook en nauw om de schouders klemmende sportzetels met geïntegreerde hoofdsteunen. Het instrumentarium Őmet de toerenteller centraal- kreeg behalve de standaard rode verlichting ook wijzerplaten met een witte achtergrond. Dat oogt sportiever. Op de omsluitende zit na, die een lage rijhouding promoot die helaas conflicteert met het hoge dashboard, behoudt het interieur al z’n functionaliteit. Dat wil zeggen dat er ruimte is voor drie kinderen op de achterbank. Het koffervolume van 409l is sinds de introductie van een verschuifbare achterbank uitbreidbaar tot ruim 500l.

Tussen de aangedreven voorwielen van de Altea ligt de laatste generatie van de alom gekende 2.0 TDI-motor van de Volkswagen-Audi Groep. Met een nieuwe turbo, aangepaste motorsturing en vooral de introductie van piëzo-injectoren wordt de paardenstal aangedikt tot 170 stuks. Dat is vooral aan de injectoren te danken. Die maken meer inspuitingen per verbrandingscyclus (max. 4) mogelijk. Daardoor stijgt de vermogens- en koppelcurve en is zowel het verbruik als de geluidsproductie beter te controleren. Echt beschaafd kunnen we de diesel niet noemen, maar het geluid is vergelijkbaar met de minder potente diesels uit het aanbod en dat is een prestatie. Het normverbruik blijft beperkt tot slechts 6,2l. De trekkracht valt met 350Nm een tikkeltje lager uit dan verwacht, maar het gaat wellicht om een gestuurde beperking om de versnellingsbak te sparen. Het onderstel ligt niet alleen een tikkeltje dichter tegen het wegdek, het heeft ook recht op een specifieke configuratie. Op vlak Spaans asfalt kan die overtuigen, maar we vrezen voor droge reacties op de vaak gedegradeerde Belgische wegen. Naast een stuggere demping, pasten de ingenieurs ook de roleigenschappen aan en dat laat zich voelen. Met een 20% zachtere antirolstang vooraan en een 50% stijver exemplaar achteraan, wordt de achtertrein wat lichtvoetiger. Zo kan die in een bocht op een controleerbare manier tot een breder traject verleid worden. Mede daardoor voelt de besturing ook snedig aan. Een opsteker.

Op papier heeft Altea FR kracht in overvloed, accelereert het model in 8,6 seconden naar 100km/u en is een top van 208km/u mogelijk. In de praktijk heeft de voortrein het niet altijd even makkelijk om de noeste dieselpaarden in het asfalt te doen bijten en temperen vooral de versnellingsbakverhoudingen het plezier. Omwille van het koppel is alles vanaf 4de in wezen een overdrive (verhouding lager dan 1:1) en dat resulteert in soms in enige loomheid. En al beperkt de zeer lange zesde het verbruik, zelfs deze potente dieselaar komt er kracht voor tekort.

Al bij al, maakt de Altea FR vooral het verschil in opsmuk en weggedrag. Dat laatste is een argument voor deze versie, maar hoewel het cijfermateriaal anders beweert, maakt de nieuwe 170pk en 350Nm sterke 2.0 TDI gevoelsmatig weinig verschil met de 140 of 136pk diesel. Later dit jaar wordt het aanbod nog aangedikt met een 2.0 TFSI (de motor uit o.m. de Golf GTI) met 200pk die zich misschien makkelijker in het sportieve gedachtengoed laat inpassen, maar waar dat zich elk pompbezoek zal laten voelen. Naar prestaties heeft deze Altea een mussendorst. De FR komt eind maart naar België en zal vanaf € 24.490 aangeboden worden.


Geef commentaar
comments by Disqus