SCORE Chevrolet Aveo
Meer Chevrolet testsMeer?
Chevrolet Epica
Chevrolet Epica
Chevrolet Captiva
Chevrolet Captiva
Deze Aveo is gebaseerd op de vorige Kalos Sedan, maar er werden flink wat structurele verbeteringen doorgevoerd die met name de veiligheid ten goede moeten komen. Onderhuids is de Aveo nog vooral een Kalos. Dat is er evenwel niet aan te zien, want het gloednieuwe Koreaanse designcenter van de constructeur bedacht de vierdeurs met een geheel nieuwe koets. Die oogt behoorlijk stoer en dynamisch en toont voor het eerste het herwerkte familiegezicht. Met geaccentueerde wielbogen en een scherpe, oplopende gordellijn oogt het model groter en potiger dan ooit. In principe scoren Sedans vooral in landen als Turkije, Portugal, Spanje en het voormalige Oostblok, maar de vierdeurs was ook bij ons goed voor bijna 1 op 3 bestelbonnen binnen het Kalos-gamma.
Het verschil met de gewone Kalos zit hem volgens Chevrolet vooral in wat achter de achterbank zit. De kofferbak heeft immers een groot volume; de inhoud is zelfs nog met twee emmers toegenomen tot 400l. Door de achterbank neer te klappen kan dat nog gevoelig vergroot worden. Juist omwille van die laadcapaciteit mikt de autobouwer voor dit model eerder op gezinnen, vaak met slechts één auto, dan op de beginnende chauffeurs en alleenstaanden die met de drie- en vijfdeursuitvoeringen geviseerd worden. Het interieur zelf werd grondig opgewaardeerd. De materialen voelen daarom nog niet allemaal even goed aan, maar het uitzicht en de kwaliteit van de assemblage uitstekend zijn. Het zitmeubilair is vooral berekend op comfort en een makkelijke in- en uitstap. Lange verplaatsingen vormen een belasting voor de onderrug. De nieuwe wijzerplaten met zilverkleurige accenten zijn modern vormgegeven en makkelijk afleesbaar. Ergonomisch klopt de cockpit ook als een bus. De airco of verwarmingsinstallatie laat zich met drie draaiknoppen bedienen en ook de andere elementen -geïntegreerde radio incluis- zijn kinderlijk eenvoudig te bedienen.
Onder de kap van de Aveo zit steeds een 94pk sterke 1.4l zestienklepper. De 1.2 wordt in ons land immers niet gevoerd. De kracht wordt via een handgeschakelde vijfbak of een viertrapsautomaat naar de voorwielen versluisd. Daar verzorgt een McPherson-ophanging de link met de ondergrond. Achteraan wordt van een torsie-as gebruik gemaakt. De afstelling van de ophanging is behoorlijk soepel, waardoor de Aveo zich ten opzichte van slechte ondergrond onverschillig gedraagt. Een plus, die helaas ook resulteert in een soms zwalperig gevoel. Het weggedrag is nochtans zeer voorspelbaar want de achtertrein geeft geen krimp en de voorwielen gaan schuchter op zoek naar grip. Het is door het wazige stuurgevoel dat je de indruk krijgt dat een stuk bruine zeep nauwkeuriger over een badkamervloer te sturen valt. Traag is de Aveo niet; de handgeschakelde versie haalt 100 in 11,1 seconde en is zelfs in staat een top van 176km op de teller te toveren. Weet wel dat wie het onderste uit de kan wil halen, het blok ferm moet geselen en dat kruipt in de decibels. De automaat haalt de 100 nog na 11,9 seconden. Toch strekt die niet tot aanbeveling. Daarvoor is de bak te traag van begrip en verdwijnt er te veel vermogen waardoor tussenacceleraties, bij inhaalmanoeuvres bijvoorbeeld, gauw hachelijk worden. De remmen, met geventileerde schijven vooraan en trommels achteraan presteren correct.
Chevrolet Belgium voert welgeteld één versie in; de LT. Die is voor ten minste €13.699 bepaald goed uitgerust. De veiligheid wordt gegarandeerd door vier airbags en ABS (ESP is niet verkrijgbaar). Verder laat de bestuurderszetel zich in de hoogte verstellen, is de stuurnaaf met leder bekleed, is er een radio-CD-speler die ook MP3 begrijpt, centrale vergrendeling, drie hoofdsteunen achteraan, metaalaccenten binnenin en zowaar een automatische airco. De automaat kost € 1.000 extra. Dieselen kan niet, maar voor € 2.500 legt de importeur de auto op LPG met behoud van de garantie.