Mitsubishi Colt CZC

Mitsubishi Colt CZC
Bekijk 26 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
De verkoop van de cabrio’s met stalen vouwdak zit in de lift. Tussen 2002 en 2005 lieten 41,5% meer autokopers zich verleiden tot dit type wagen en in het B-segment – waar de Mitsubishi Colt CZV aantreedt – is het aandeel van de synergie tussen coupé en cabrio al tot 12% aandeel uitgestegen. Peugeot gaf eind 2000 het voorbeeld met de introductie van de 206CC. Het concept sloeg aan en spreidde zelfs uit naar een hogere klasse. In de eigen rangen bleef de Peugeot 206CC opvallend lang een alleenstaander. Daar komt nu snel verandering in, want na de Opel Tigra TwinTop en de Nissan Micra, treedt nu ook de Mitsubishi Colt CZC in het strijdperk.

De wagen gaat prat op een Europees design en ontstond in nauwe samenwerking met Pininfarina. Daar wordt hij ook gebouwd. Als basis diende de 5-deurs uitvoering van de Colt, omdat die 6 cm meer overhang bood t.o.v. de 3-deurs. Mitsubishi wil met de Colt CZC zijn verleden als automerk terug oproepen en tevens design als verkoopargument benadrukken. De eerste cabrio die het merk ooit toonde, de Colt 600 Convertible, bracht het niet verder dan showcar op het 9e salon van Tokio in 1962. De nu tot definitieve serieproductie gerijpte Colt CZC krijgt een stalen vouwdak van OASys, een Webasto-dochter, die zelfs een eigen fabriekje binnen de muren van Pininfarina operationeel maakte, om het dak naast de lopende band te bouwen. Mitsubishi zweert bij eenvoud voor wat de dakconstructie betreft. Daarom zijn er slechts twee panelen die moeten wegvouwen en vinden we het bekende systeem met twee manueel te bedienen vergrendelhaken op de hoeken van de voorruit, gecombineerd met een elektrische schakelaar voor het grote werk. De dakkunsten, die precies 22 seconden duren, kunnen enkel vertoond worden bij stilstaande wagen en met het afdeknetje in de koffer in de haakjes vergrendeld. De schakelaar zit ongewoon op het paneeltje bij de bestuurder gegroepeerd met de knoppen voor de elektrische ruiten. Volgens Mitsubishi een veiligheidsmaatregel, om kinderen te verhinderen met dit bedieningselement te spelen. Wij moesten vaststellen dat het achterin de Colt CZC zeker niet beter gesteld is dan in de Peugeot 206cc die al te vaak bekritiseerd werd voor zijn utopische achterbank… Wij zouden niet weten hoe er onze kinderen in te lepelen, maar zijn wel heel erg blij met de aldus geboden extra bergplaats als aanvulling op de 190 liter kofferruimte die resteren bij weggeplooid dak. Overigens: wat moeten die kids achterin met een centraal in de bank aangebrachte asbak?

Onder de motorkap kan men kiezen voor een 1.5 16V met 109 pk vermogen of een 150 pk krachtige 1.5 16V met drukvoeding en intercooler. De turbo overklast alle concurrenten in het segment van de compacte ‘all season’ zonnekloppers en laat de 130 kg meergewicht van het vouwdakmechanisme niet voelen. De CZC Turbo heeft bovendien recht op grote 16” velgen en 15” geventileerde schijfremmen voor, alsook een sportonderstel. Beide motoren worden gevolgd door een manuele 5-bak. Een gerobotiseerde bak met stuurwielbediening is er niet, evenmin als we mogen dromen van een dieselmotor, zoals enkele concurrenten die nu aanbieden.

Het interieur verschilt niet van de al bekende Colts. Het had naar onze mening wat vrolijker mogen ogen en ook wat ‘streelvriendelijker’… De meest sportieve uitvoering is de CZC Turbo, die we herkennen aan zijn zijschorten, aluminium pedalenset en enkele zilveren interieuraccenten. Bij onze eerste kennismaking stond enkel de CZC Turbo ter beschikking. De wagen laat zich opmerken door een zeer geslaagde stijfheid van het koetswerk en de afwezigheid van storende carrosseriegeluiden. De ophanging is hard, lekker sportief, maar niet zo ideaal voor het rustig cruisen en nog minder voor de staat van onze Belgische wegen… Men zit goed uit de wind, doch wat hoog op de goed steunende zitmeubels. De stuurinrichting werkt precies, maar laat heel wat trillingen voelen, zowel van het flinke motorkoppel als van het wegdek. De turbomotor is pure fun, met een rijkelijke en spontane krachtontplooiing, gekoppeld aan een lekkere sound. In de laagste regionen is er echter niemand thuis en dat kan lastig worden bij heel korte haarspeldbochten, waar enkel het terugschakelen naar eerste kan helpen om de vaart erin te houden.

Wij betreuren de sobere tot sombere inrichting van het interieur bij de CZC Turbo, evenals het gebrek aan berging. De algemene assemblagekwaliteit boezemt alleszins vertrouwen in. Mitsubishi wil minstens 16.999 euro hebben voor een CZC ‘Base’. Bij Nissan kan men al terecht voor een C+C tegen 15.990 euro, maar dan moet men genoegen nemen met een 1.4 - 88 pk motor. Wie een 1.6 - 110 pk wil, betaalt er 18.990 euro. Bij Opel kost de Tigra TwinTop met een 1.4 16V - 90 pk onder de kap exact 16.990 euro. De meest bekende vertegenwoordiger uit de coupé/cabrio-familie is de Peugeot 206cc, die met een 1.6 -110 pk vanaf 17.500 euro wordt verhandeld.


Geef commentaar
comments by Disqus