Hyundai Sonata diesel

Hyundai Sonata diesel
Bekijk 17 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
Het is inmiddels al een jaar geleden dat Hyundai de nieuwe Ővijfde generatie- van de Sonata voorstelde. Maar het eerste verkoopsjaar was slechts een opwarmertje. Nu wordt het gamma met een 2.4 viercilinder benzinemotor en een 3.3l zescilindermotor immers vervolledigd met een dieselkrachtbron. Het is voor het eerst sinds z’n introductie in 1985 dat het model met een zelfontbrander te koop is. Meteen kan het offensief op de dieselminnende huisvader Ő en zo zijn er in ons land nogal wat Ő beginnen. In 2005 was maar liefst 91% van de wagens in het D-segment voorzien van een dieselkrachtbron. Hyundai heeft met concurrentiële leasingtarieven ook voet aan wal gekregen in het leasingsegment en hoopt nu ook de meer rationele Sonata via dat kanaal aan de man te brengen.

De diesel is na de recent geïntroduceerde 1.5l CRDi in de Getz de tweede common-rail krachtcentrale van de laatste generatie in Hyundai’s aanbod. De tweeliter levert af-fabriek 140pk maar om de fiscus te sussen laat de constructeur op de Belgische markt 4 paarden schieten. Op het koppel van 305Nm heeft dat geen enkele invloed. De Sonata kan daarmee aardig uit de voeten. De vierdeurs haalt 100km/u in het beste geval al na 10,7 tellen en tikt net boven 200km/u af. Je leidt het pookje door een moderne bak, die dankzij duidelijk afgelijnde schakelwegen ook zo aanvoelt. De transmissie telt zes verhoudingen, al is de laatste duidelijk enkel bedoeld om te cruisen.

De lage omwentelingssnelheid van de motor helpt desgevallend mee een zeer redelijk verbruiksgemiddelde van 6,1 liter per 100km te realiseren. Omdat de tank 70l inhoud kreeg, sta je (zelfs als je de Sonata wat meer de sporen geeft) niet om de haverklap bij te vullen. Een lange zesde haalt ook het geluidsniveau naar beneden, maar omdat Hyundai dat al zeer goed in de hand had Őbij de ontwikkeling werd veel aandacht besteed aan het elimineren van geluid en trillingen en dat is voelbaar- was het geen noodzaak. Hoewel de diesel aan de buitenzijde niemand zal foppen, blijft hij binnen keurig op de achtergrond. De Sonata is dan wel niet specifiek voor de Europese markt ontworpen, er werd meer aandacht aan de smaak van de Europeanen besteed dan tevoren. Behalve een licht verteerbaar lijnenspel levert dat ook een specifieke ophangingsafstelling op. En die heeft het vooral op goed wegdek begrepen. Al bij al kunnen we stellen dat de Sonata beter bij de meer bezadigde bestuurder past. Niet omwille van z’n prestaties of weggedrag, maar omwille van het gevoel dat hij opwekt.

Het interieur van de Sonata laat zich omschrijven als degelijk, ruim en praktisch (met diepe opbergvakken en een kofferinhoud van 523l), maar erg fantasierijk is het niet. Met de komst van de diesel roept Hyundai ook twee nieuwe uitrustingsniveau’s in het leven. De benzineversies zijn enkel te krijgen in een met alle toeters en bellen beladen Executive. Bij de diesel begint het aanbod met de Lounge. Lichtmetalen velgen, mistlichten en een manuele airco zijn daarvan de meest in het oog springende kenmerken. Deze versie is er vanaf € 22.499. De Business-uitvoering kost slechts € 500 meer en heeft recht op ESP, een snelheidsregelaar, parkeersensoren en een volautomatische airco. Voor € 25.999 biedt de Executive nog een lederen interieur, een glazen schuif- en kanteldak, een elektrisch verstelbare bestuurderszetel en verwarmd zitmeubilair vooraan.


Geef commentaar
comments by Disqus