Chevrolet Epica

Chevrolet Epica
Bekijk 59 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
Bij General Motor draait het de laatste jaren behoorlijk vierkant, maar Chevrolet is tevreden. De naamswijziging van Daewoo naar Chevrolet wordt op de Europese markten goed onthaald en hetzelfde geldt voor de opgefriste of nieuwe modellen. Tijdens de eerste drie maanden van 2006 verkocht Chevrolet in Europa reeds 63.000 wagens. Een stijging van 12,3% ten opzichte van de dezelfde periode vorig jaar. In België groeit het merk dit jaar al met 21%. Tussen de in Korea gebouwde Chevrolets die we in Europa op de markt krijgen en het gelijknamige blik dat in de VS die naam draagt gaapt een grote kloof; de (op geen enkele wijze gelieerde) Amerikaanse producten gaan al jaren achteruit.

De Epica is een 4,80m lange, klassiek geproportioneerde berline. Het lijnenspel werd in Detroit getekend door een Koreaan. En dat illustreert meteen waar de prioriteiten van het product lagen. De vormgeving is dan ook wat minder fris dan van Europese en recente Japanse concurrenten, waarvan wel gretig stijlelementen werden gekopieerd. In Oost-Europa wil men met de Epica vooral jonge gezinnen aanspreken, maar in onze contreien ziet men eerder een afzetmarkt in echtparen waarvan de nakomelingen inmiddels de ouderlijke woonst hebben verlaten. De nadruk bij de Epica ligt dan ook veeleer op comfort dan op dynamische eigenschappen. De veiligheidsuitrusting bestaat uit zes airbags, driepuntsgordels op alle zitplaatsen, ISOFIX bevestigingspunten voor kinderzitjes en een ABS-remsysteem. Stabiliteitscontrole komt ergens in 2007.

Voorganger Evanda laat z’n onderstel aan deze Epica na. Alleen aan de afstelling werd gesleuteld. Dat leverde een voorspelbaar weggedrag op met ruime veiligheidsmarges. Tussen de voorwielen zit één van de twee beschikbare zes-in-lijn motoren. De eerste heeft een inhoud van 2 liter en levert 194pk tegen een bescheiden koppel van 195Nm. De tweede, een 2,5l, levert amper 12pk meer maar biedt wel 237Nm. Omdat de eerste met een handbediende vijfbak wordt geleverd en de tweede aan een automaat met eveneens vijf verhoudingen wordt gekoppeld, laten beide versies een identieke sprinttijd van 9,9 tellen optekenen. In de praktijk zijn beiden eerder loom en beschik je over weinig reserves voor bijvoorbeeld inhaalacties. Zelfs hoog in de toeren valt nauwelijks winst te rapen. Maar wie z’n motor uitgesproken soepel en werkelijk fluisterstil wil, moet de Epica gaan proeven. En van het verbruik hoef je ook geen schrik te hebben. Zelfs de 2,5l met automaat weigert tijdens de kennismaking meer dan 10l/100km te verbruiken. Eind dit jaar krijgen beide benzines het gezelschap van een common-rail-diesel. Dan kan Chevrolet met scherp op de Belgische consument schieten.

Het ruime interieur, een behoorlijke kofferinhoud van 480l (45l meer dan de Epica) en een aantrekkelijk prijskaartje gaan hier hand in hand. In België wordt elk motor slechts in één uitrustingsniveau geleverd. De 2.0 komt voor € 23.299 in de catalogus en de 2.5l zal € 24.999 kosten. En dan de uitrusting die u voor die prijs krijgt: snelheidsregelaar, parkeersensoren, mistlichten, automatische airco, zetelverwarming vooraan, een elektrisch verstelbare bestuurderszetel, centrale deurvergendeling, elektrisch bediende ruiten rondom, warmtewerend glas, alarmsysteem én een lederen interieuraankleding. Dat is Őop z’n zachtst gezegd- een heel correcte prijs.


Geef commentaar
comments by Disqus